Gå direkt till innehållet

Här hittar du Brain Breaks som syftar till att skapa samhörighet genom samarbete. Kombinera pausen med att bygga på sammanhållningen.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

EN LIVAD LOOP

SKOJ MED SAMARBETE (medium)

Till lärare

Denna övning skapar gemenskap och uppmuntrar till samarbete.

Eleverna ställer sig i en stor cirkel och tar varandra i händerna. De ska stå ganska tätt. Beroende på vad som passar kan klassen göra en eller flera av följande alternativ.

  1. När man räknar till tre så lutar sig varannan elev framåt och varannan elev bakåt och alla försöker hålla balansen i ringen.
  2. Alla står med ansiktet åt vänster. När läraren räknar till tre ska alla försöka stå “i stolen” och sätta sig lite i knät på den bakom. För att ytterligare utöka svårighetsgraden kan alla försöka ta några steg framåt “sittande” i varandras knä.
  3. Alla står i cirkeln med ansiktet inåt och ska försöka stå på ett ben så länge som möjligt. Läraren tar tiden. Välj om de ska stå på vänster eller höger ben.

Alla ställer sig i en tät ring, rygg mot mage. Nu ska hela cirkeln försiktigt försöka sätta sig ner i varandras knä. Det går om man tar det försiktigt, vågar lita på varandra och samarbetar. Klarar gruppen av det kan man prova att lyfta höger ben, eller att hoppa ett steg framåt.

Syftet med övningen är att lita på varandra och göra något som verkar vara omöjligt. Det ger också en fysisk kontakt.

Till elever

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

HELA HAVET STORMAR – BISTÅ DIN BUNDIS

SKOJ MED SAMARBETE (medium)

Till lärare

Denna övning kräver lite utrymme då alla elever inledningsvis ska ha var sin stol och behöver kunna röra sig runt i rummet. Var noga med att ingen skadar sig om det blir för vilt.

Ställ stolarna i rummet. En till varje elev. Sätt på musik och uppmuntra eleverna att röra sig runt i rummet till musiken. När musiken tystnar ska alla ställa eller sätta sig på en stol så att fötterna inte rör golvet.

Plocka efterhand bort stolar. Eleverna får vara flera på varje stol. Hålla i varandra, sitta i varandras knä och så vidare.

Till elever

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

KLOCKA DIN KLASSUTMANING

SKOJ MED SAMARBETE (medium)

Till lärare

Utmaningen kan varieras i det oändliga. Bara fantasin sätter gränser. Vill du addera ett pedagogiskt inslag så låt klassen gissa hur fort de kan lära sig att klara en viss utmaning på fyra övningstillfällen. Ta sedan tiden. Vill de därefter gissa om. Ett bra tillfälle att diskutera att första gången man gör något är det bara ett utgångsläge inte slutresultatet. Att vi blir bättre och bättre på allt ju mer vi övar.

 

  1. Klassens utmaning är att på tid ställa sig i klasslistans ordning och göra fyra knäböj samtidigt. (Vem står före och efter mig i klasslistan, vem ser till att vi gör knäböjen samtidigt osv är sådant som bör dyka upp när de har provat en gång.)

 

  1. Klassens utmaning är att i klasslistans ordning ta sig en bestämd sträcka och tillbaka i samma ordning. Exempelvis från klassrumsdörren till matsalen (eller lämpligt ställe som läraren kan se), slå handen i väggen och komma tillbaka i samma ordning,

 

Låt deltagarna samarbeta genom att ställa sig i ordning på led efter födelsedag, ålder, skostorlek, längd, osv. En försvårande omständighet är att göra det utan att prata. Vill man ha ännu mer utmaning kan man göra övningen ovanpå stolar ställda på ett led. Ämnet går att variera och kan anpassas till mötets tema. Övningen kan användas som en pausövning och för att deltagarna ska kunna samarbeta bättre.

Är det många deltagare kan övningen göras till en tävling. Gruppen delas in i två (eller flera) lag och det lag som först kan sortera hela laget i rätt ordning utan att prata vinner. Du som ledare ger kategorin som de ska sortera sig efter.

Syfte: att kommunicera utan att prata. Här kan vi på ett enkelt sätt se att det kanske inte är den som pratar mest som är bäst på att strukturera upp gruppen när talet inte får användas.

Till elever

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

TRILLA TRYGGT

SKOJ MED SAMARBETE (medium)

Till lärare

Alla delas in i smågrupper. Man ställer sig i en cirkel, med en person i mitten. Personen i mitten ska blunda och falla åt något håll i cirkeln och de andra ska försiktigt ”putta runt” denne. Syftet med övningen är att lita på andra i gruppen.

Till elever

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

RITA PÅ RYGGAR

SKOJ MED SAMARBETE (medium)

Till lärare

Alla deltagare sitter på ett långt led, den som sitter längst bak ritar med fingret något han eller hon tycker om på ryggen framför. Låt bilden vandra framåt. Personen längst fram får rita upp bilden på tavla eller blädderblock. Fungerar som viskleken.

Syfte: Vad händer med ett budskap på vägen? Koncentration och samarbete.

Till elever

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

KNUT AV KOMPISAR

SKOJ MED SAMARBETE (medium)

Till lärare

Låt deltagarna bilda en ring, hand i hand. Släpp sedan varandras händer. Nu ska alla blunda och räcka ut armarna in mot ringens mitt. Gå sakta in mot mitten. Varje hand ska ta tag i en annan persons hand. Öppna ögonen. Ni har nu en mänsklig knut som ska knytas upp. Ta det försiktigt, klättra över eller under varandras armar utan att släppa greppen. När knuten är löst är övningen färdig.

Till elever

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

MINGEL PÅ MATTAN

SKOJ MED SAMARBETE (medium)

Till lärare

Till den här övningen behövs en matta. Det ska vara trångt för gruppen att vara på mattan, men alla kroppsdelar ska vara innanför mattkanten. Säg till dem att vända på mattan, utan att prata med varandra och utan att kliva utanför. Övningen uppmuntrar till samarbete och kreativitet.

Till elever

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

KUL KLASSHÄLSNINGAR

SKOJ MED SAMARBETE (medium)

Till lärare

A) Eleverna ställer sig upp för att göra den här Brain Breaken i par. Under ett par minuter ska varje par hitta på en “hälsning” i fyra till sex olika steg (exempelvis slå ihop handflatorna, göra en “highfive”, slå ihop knytnävarna). Eleverna tränar på sina hälsningar några gånger tills de flyter på.

Pedagogen kan avsluta övningen genom att låta några par visa upp sina hälsningar för resten av klassen.

B) Nästa steg är att låta samma par först repetera sin hälsning. Sen samarbetar de med ett annat par. De två paren “byter” hälsning med varandra. Paren tränar både på sin egen och det andra parets hälsning.

C) Låt de två paren som bytte hälsning med varandra samarbeta igen. Börja med att repetera de två hälsningarna. Sätt därefter på musik och låt dem göra sina hälsningar i takt till musiken. Först ska de göra “sin egen hälsning” i takt till musiken. Sen ska de göra den andra hälsningen i takt till musiken. Vill man kan man låta paren växla flera gånger mellan sin egen och den andra hälsningen i takt till musiken.

Man kan avsluta Brain Breaken genom att låta två par visa upp sina hälsningar för klassen. Låt dem komma överens om vilken hälsning de ska börja med för att sedan fortsätta med den andra hälsningen. Då gör de två paren samma hälsningar i samma följd, gärna i takt till musiken.

D) Nästa steg är att välja ut tre olika hälsningar (välj tre av dem som redan finns i klassen) som hela klassen ska lära sig över tid. Det tar några tillfällen att lära sig dem. På så vis jobbar du med samma Brain Break under flera pauser.

Man kan välja ut tre hälsningar genom att eleverna kommer överens om vilka tre hälsningar de ska lära sig. Alternativt kan pedagogen lotta ut tre par, välja dem som fyller år tidigast på året, kommer sist i klasslistan, har längst hår, de tre par som kan komma på flest namn på bokstaven a, de paren som vinner en kahoot. Fantasin sätter gränserna.

Sen är det dags att de tre paren visar sina hälsningar för klassen. Låt den första hälsningen kalla för “ettan”, den andra för “tvåan” och den tredje för “trean”. Låt alla andra par träna på de tre olika hälsningarna.

E) Låt eleverna i valfria par repetera “ettan”, “tvåan” och “trean”. När eleverna kan alla hälsningarna kan de göra dem samtidigt, i takt till musik. Pedagogen kan också bestämma i vilken ordning hälsningarna ska göras, exempelvis “ettan, ettan, trean, tvåan”.

 

Till elever

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.