Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

197 träffar

Europa mot demokrati

Den här resursen riktar sig till dig som undervisar i historia på gymnasiet. Resursen innehåller en kort film (15 min) som beskriver den tidiga utvecklingen mot demokrati i Europa.

Israel – Palestina

Israel-Palestinafrågan är en laddad och ibland svår fråga att hantera i undervisningssituationer och i andra situationer i skolan där frågan kan komma upp. Det här är ett material som riktar sig såväl till dig som undervisar om konflikten som till dig som på andra sätt kan behöva stöd i hur du ska hantera konflikten i skolan.

Vad är demokratin värd?

I denna resurs ska eleverna söka svar på frågan: hur kunde tyskarna låta Hitler avskaffa demokratin och varför reagerade människor inte mer mot Hitlers behandling av judarna (observera att materialet inte inbegriper Förintelsen). Utöver de historiska frågorna får eleverna möjlighet att diskutera hur behandlingen av minoriteter är en viktig del av demokrati och hur sårbar demokrati är. 

Vi, de polska judarna

I den här resursen presenteras en övning där eleverna får läsa in sig på en verklig person med polsk - judisk identitet för att sedan få frågor som de ska ta ställning kring.

Masel Tov Cocktail – lärarhandledning till film om judisk identitet

I denna resurs  finns en lärarhandledning till filmen "Masel Tov Cocktail" – en film som rör kontemporär judisk identitet och antisemitism. I handledningen finns texter som kan vara grunden till en genomgång med eleverna samt specifika referenser till filmen för dig som lärare. Handledningen innehåller även övningar för eleverna att arbeta med efter filmvisningen.

Barnen i Belaya Tserkov – Förintelsen

Belaya Tserkov intogs av tyskarna i juli 1941. Efter att stadens vuxna judar mördats konfronteras tyskarna med ett problem. Vad ska de göra med de 90 barn som nu ej längre har några föräldrar? I övningen får eleverna möta förövarna själva i ett antal historiska dokument. De får fundera över källornas egenskaper och tillförlitlighet, men framförallt får de möjlighet att ställa frågan; hur är det möjligt för människor att mörda barn?

Instruerande text

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...

Kartors användning

I det här resursmaterialet får eleverna möjligheter att få kunskap om hur kartor har framställts och i vilka syften, men även hur man med hjälp av kartor kan undersöka omvärlden och föra resonemang om...

En kort introduktion till kvinnohistoria

I hela kvinnlighetens historia ... är en kort övning som både skulle kunna vara lämplig till att introducera ett arbetsområde om kvinnohistoria (eller i alla fall varför kvinnor har en undanskymd position i våra historieböcker) eller för att diskutera manligt och kvinnligt språk.

FN-dagen och de globala målen

FN-dagen är här! Den 24 oktober 1945 bildades Förenta Nationerna i samband med att FN-stadgan trädde i kraft. Idag har FN 193 medlemsländer och 2015 enades de om de 17 globala målen som är en handlingsplan.