På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
– Välkommen! Stig in!
Vilken ära det är för oss att ha en sådan prominent person som er på vår enkla tillställning. Kan jag ta er huvudbonad? Mingelpartyt är rakt fram och ned för marmortrappan...
Forntiden är en lång tidsperiod med många omvälvande förändringar i landskapet och för människorna. Det är ett omfattande och intressant arbetsområde att ta sig an.
I slutet av 1800-talet flyttade den danske affärsmannen Emil Nissen till Malmö. Han startade Malmö Choklad och Konfektfabrik 1888 som senare blev Mazetti. Idag är detta en plats för kulturverksamhet.
Mitt på Stortorget är en staty av Karl X Gustav placerad. Valet av statyn på Stortorget är idag ifrågasatt och omdiskuterat. Redan innan statyn invigdes diskuterades denna fråga. Genom att arbeta med historiebruk både där samtiden är nutid och samtiden är dåtid får eleverna förstå och upptäcka historiebruk genom statyn av Karl X Gustav.
I slutet av 1700-talet var Malmö en relativ liten stad, men med hamnutbyggnaden och urbaniseringen under 1800-talet förändrades Malmö snabbt från ett jordbrukssamhälle till industrisamhälle.
Det skedde många förändringar i Malmö under 1700-talet. Staden växte från att ha varit en liten stad med många öde hus och gårdar efter pesten 1712 till att bli en blomstrande handelsstad i slutet av...
Det här arbetsområdet riktar sig till dig som undervisar i historia på gymnasiet. Här presenteras olika historiska områden och kan användas som ett smörgåsbord att plocka av. Använd dig av den del som passar in i din kurs i den historiska epok eller område där du vill ha en genomgång.
Under 1600-talet upplevde Malmö en nedgång: sjukdomar, missväxt och krig påverkade staden och dess invånare. Det var också under denna tid som Malmö gick från att vara en dansk till att bli en svensk...
I det här lektionspaketet får eleverna titta närmare på dokument som tar upp en ung pojkes arbetssituation i industrialiseringens Malmö. Under ett inplanerat besök på Stadsarkivet får eleverna bekanta sig med skriftliga källor som anknyter till Axels arbetssituation och under en stadsvandring använda byggnader som källor. Genom att koppla platser i Malmö med ett livsöde blir historia mer levande för eleverna.
Syftet med undervisningsmaterialet Malmös judiska historia är att eleverna ska lära sig mer om den judiska närvaro som funnits i Malmö historiskt. Sedan mitten 1800-talet har det funnits en judisk närvaro i staden.