Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

197 träffar

Lärarhandledning till boken ”Stolt jude”

I den här resursen finner du boken Stolt Jude som har skapats utifrån och med inspiration av ett instagramkonto med samma namn. Instagramkontot startades av judiska ungdomsförbundet 2015 och är ett stafettkonto där olika personer varje vecka berättar om sin judiska liv.

Nobelpriset i fred – Ett prestigefyllt pris!

Nobelpriset i Fred är ett prestigefyllt pris med lite annorlunda bakgrund än de övriga prisen. Det hanteras nämligen av Norge som vid tiden för Alfred Nobels död var i union med Sverige. Till skillnad från övriga nobelpris kan även organisationer och inte bara personer tilldelas fredspriset. Här följer en lektion om Nobelpriset i fred.

Nobelprislektionen – en lektion om Alfred Nobel och Nobelpriset

Direkt från Nobel Prize Museum i Stockholm kommer denna lektion om Alfred Nobel och Nobelpriset. Ett bra sätt att bekanta sig med vårt svenska Nobelpris. Hur kom det till och vem var egentligen Alfred Nobel. Låt eleverna bekanta sig med en fin del av det svenska kulturarvet.

Lärarhandledningar inför besök på ”Judiskt kunskapscenter”

Judiskt kunskapscenter i Malmö synagoga tar emot bokade besök till både visningar och workshops med syftet att öka kunskapen om judisk kultur och historia, judiskt liv samt att motverka antisemitism. Här hittar du lärarhandledningar till de olika program du kan besöka på Judiskt kunskapscenter.

Om Sveriges historia – en digital undervisningsresurs

Det här lektionsmaterialet spänner över mer än tusen år, från vikingatid fram till nutid. Lektionerna i Sveriges historia är skapade av museer från hela Sverige och i dialog med skolor runt om i landet. Webbplatsen drivs och förvaltas av Statens historiska museer.

Antisemitism: betydelse och definition

I denna resurs hittar du en pedagogisk film av Björn Westerström som är gymnasielärare i historia och svenska på St:Petri gymnasium. Filmen förklarar betydelsen och definitionen av begreppet antisemitism. Efter filmen följer självrättande frågor för att eleverna ska kunna repetera innehållet.

Om #5 Jämställdhet och hur Astrid Lindgren är med oss genom världskrigens tid

Välkommen in i Heléne Nyréns klassrum och ta del av hennes spännande arbete med jämställdhet och hur Astrid Lindgrens finns med genom världskrigens tid.

Brev från lantmätaren Fredrik Oxievång – skiftesreformen

Hur gick det till när Sverige under 1800-talet utvecklades från att vara ett fattigt bondesamhälle till ett land där livsvillkoren förbättrats avsevärt i början på 1900-talet?

Världskrigens tid och människor

Syftet med uppgifterna är att eleverna ska få möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar. Genom att läsa skönlitteratur utvecklar de sin förmåga att förstå hur andra människor tänker och vad som ligger bakom andra människors sätt att tänka när de väljer olika vägar och handlingsalternativ i sitt liv. 

Historia och svenska: Overkliga möten med artonhundratalet

Den här resursen för högstadiet ger eleverna ”möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar”. Resursen innehåller en arbetsgång som integrerar svenska och historia.