Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

250 träffar

MODE – IGÅR, IDAG OCH IMORGON

– Vilken snygg tröja du har! – Tack! Visst är den fin! – Verkligen! Var har du fått den ifrån? – Jag köpte den i den nya affärer runt hörnet. Du vet den som säljer snygga kläde...

ATT GÖRA EN BRA ANALYS

”Gör en analys av orsakerna till Franska revolutionen och skicka in den innan onsdag…” Som SO-lärare älskar vi analyser och det är typiskt något vi ber elever göra i tid och otid. In...

HISTORIEBRUK MED MALMÖ SOM UTGÅNGSPUNKT – VITA BUSSARNA

Precis utanför porten på Malmö Museer står en av de vita bussarna som hämtade hem flyktingar från tyska koncentrationsläger. Bussen ingår i utställningen ”Välkommen till Sverige” som belys...

HISTORIEBRUK MED MALMÖ SOM UTGÅNGSPUNKT – MALMÖ FOLKETS PARK

I Malmö Folkets Park finns flera viktiga socialdemokratiska politiker avbildade i form av byster. Hur kan man koppla dessa till historiebruksövningar? Lektionsmaterialet Malmö Folkets Park utgår från...

1500-TALET OCH REFORMATIONEN I MALMÖ

1500-talet var reformationens århundrade. Malmös historia skiljer sig både från Danmarks och Sveriges reformation genom att ske tidigare och med en större folklig förankring. Malmö var under 1500-tale...

KONSPIRATIONSTEORIER

Eleverna är idag på gott och ont exponerade för ett stort informationsflöde. Många elever kan mycket väl göra en källkritisk granskning av en historiska källa, men när det kommer till informationsflöd...

Overkliga möten med artonhundratalet – högstadiet

Den här resursen för högstadiet ger eleverna ”möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar”. Resursen innehåller en arbetsgång som integrerar svenska och historia.

Den romska förintelsen

I de länder som nazisterna kontrollerade, mördades mer än 70% av alla Romer under andra världskriget. I stad efter stad, runt om i hela Europa blev romskakvarter och bosättningar omringade och människ...

Antisemitism: betydelse och definition

I denna resurs hittar du en pedagogisk film av Björn Westerstrand som är gymnasielärare i historia och svenska på St:Petri gymnasium. Filmen förklarar betydelsen och definitionen av begreppet antisemitism. Efter filmen följer självrättande frågor för att eleverna ska kunna repetera innehållet.

LÅT BARNENS BILD AV SAMTIDEN BLI EN DEL AV FRAMTIDEN

Just nu råder konstiga tider. Vi blir alla påverkade på olika sätt. Våra elever ser och hör om Covid-19 på nyheterna, sociala medier, när vi vuxna diskuterar, men hur upplever de själva dessa tider? N...