Lektionsmål: ”Kunna tillverka en potatisfälla och berätta om nedbrytares funktion i naturen samt kunna namnge några vanliga nedbrytare”.
Materiel: potatis, matknivar, teskedar, tandpetare, brickor och...
Lektionsmål: ”Kunna undersöka daggmaskens funktion som nedbrytare”.
Materiel: genomskinliga plastpåsar, plastburkar, jord, blad, vatten och daggmaskar.
Denna övning handlar om daggmasken och att under...
Lektionsmål: ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några vanliga växter”.
Materiel: Bladnyckel, färgcirkel och Näringskedjor-matris (se bifogad fil, moment 1).
Denna le...
Den här lektionen handlar om att eleverna ska kunna förstå hur och varför bina samlar in honung. Samt även förstå vad pollineringen innebär för andra organismer i ekosystemet och vilken nytta vi som m...
I lektionen får eleverna dramatisera fotosyntesen.
Mål: Kunna dramatisera och förklara hur fotosyntesen fungerar.
Material: Ett A4-ark med bokstaven C (kol), två A4-ark med bokstaven H (väte) och tre...
Under denna lektion får eleverna tillverka en bladpress och pressa blad.
Mål: Kunna konstruera en bladpress, samt att pressa/torka blad och blommor och kunna namnge vanliga arter i närmiljö.
Material:...
Eleverna får under denna lektion tillverka regnmätare.
Mål: Kunna tillverka en enkel regnmätare samt mäta hur mycket det regnar.
Material: En mindre PET-flaska, 3-4 blomsterpinnar, eltejp, sax, vatten...
Fråga
Vad är den största nyttan för oss människor med bin? Är det honungen, vaxet eller pollinationen?
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av...
Klippet handlar om vikten av förförståelse kopplat till hjärnans behov av att se mönster och förmåga att fylla i delar som saknas. Lika viktigt är det för eleverna att aktivera sina långtidsminnen kri...
Följande klipp förklarar vikten av att förstå texten, att den betyder något. Utan förståelse är det svårt att minnas. Att läsa en text man inte förstår kan skapa en känsla av meningslöshet, vilket sän...