Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

354 träffar

INSTRUERANDE TEXT

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...

TUTORIALS FÖR DUSM-MATERIAL

Under detta resursmaterial finns det video filmer som beskriver hur du använder de olika delarna av DUSM-materialet i Malmö delar. Syftet med dessa video är att ge en introduktion till hur du går till...

INTRODUKTION TILL DUSM

Introduktion till DUSM (Digitalt Undervisningsmaterial för Studiestöd på Modersmål) DUSM ska vara ett komplement till ordinarie läromedel. Det är alltså inte ett komplett läromedel. Det förklarar och...

FÅGELPROMENADER – PILDAMMSPARKEN

Pildammsparken är en av 12 platser där du hittar fågelpromenader på 7 olika språk. Fågelpromenaderna är framtagna av naturguiden Erik Hirschfeld och har översatts till sju olika språk med hjälp av Spr...

VETA, TYCKA OCH TRO

När vet jag, när tror jag och när tycker jag, är en enkel övning att använda i mellanstadiet eller i högstadiets första år för att etablera skillnaden mellan det i skolan ständigt återkommande vetande...

KÖN OCH KÖNSIDENTITET

Den här Google-presentationen om kön och könsidentitet är en bra grund att stå på om man arbetar med  sexualitet, samtycke och relationer på högstadiet – oavsett om det är i biologi eller i reli...

STEARINGAS: ATT STÄLLA HYPOTESER OCH SKRIVA LABBRAPPORTER

Stearingas är en enkel video med medföljande lektionsplanering och övning som syftar till att introducera eleverna till och låta dem öva att ställa en enkel hypotes och att skriva en laborationsrappor...

UTBILDNING I DUSM-MATERIAL

Länk till presentation/utbildning i DUSM hittar du här. Detta är en grundutbildning för hur det fungerar med DUSM-material på såväl wikisidan, som på Malmö delar. Tekniken, som används i anslutning ti...

PRODUKTIVA NO-FRÅGOR

PRODUKTIVA NO-FRÅGOR är ett resursmaterial som försöker visa hur man som lärare, genom att ställa rätt sorts frågor, får eleverna att undersöka mer. Produktiva NO-frågor är nämligen frågor som leder t...

Sexfältare – ett stöd för skrivande av beskrivande texter

En sexfältare kan användas som stödstruktur när eleverna ska skriva beskrivande texter om exempelvis djur eller växter. I samband med att eleverna läser faktatexter, ser på film eller gör undersökning...