Deltagare: Enskilt
Eleverna ställer sig upp bakom sina stolar och uppmanas att med ena handen göra en stor cirkel framåt och med andra handen en liten cirkel bakåt. Därefter byter man och gör tvärtom....
Deltagare: Enskilt
Var och en gör en serie rörelser för att sträcka på rygg och axlar. Gör om rörelsen ett antal gånger under några minuter.
Sträck dig framåt/nedåt mot tårna så långt du kan med arma...
Deltagare: Grupper om 2-6 personer
A) De olika grupperna ställer sig i en ring med vänster handflata upp och med höger pekfinger på handflatan hos den som står till höger. När pedagogen ropar “Fångad”...
Deltagare: Enskilt
Rita bokstaven “A” i luften och säg samtidigt “1”. Fortsätt på samma sätt så långt du kan genom att rita “B” och säg “2”, C och säg “3” och så vidare.
Deltagare: Enskilt
Under pausen ska eleverna blinka med höger öga när de knäpper med vänster hand. Sedan byter de snabbt och blinkar med vänster öga och knäpper med höger hand. Skifta under några minu...
Här möter du ännu ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att tro till sin natur rör sig i ett område där vi inte kan bevisa påståenden i vetenskaplig bemärkelse. Syftet är inte att ut...
Det här momentet syftar till att få eleverna att reflektera över arbetsområdets tre centrala begrepp och när dessa bäst används.
Läraren går med fördel rakt in i övningen.
Låt eleverna fundera över f...
Det här är ett tredelat moment för att få eleverna att reflektera över att det är lättare att jämföra/diskutera/argumentera fakta (för att det går att kontrollera) än tyckande (för att smaken är som b...
Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vilket ifrågasättande eller negativ åsikt om dem själva som skulle göra dem mest ledsna.
Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordn...
Deltagare: Alla
Klassen bildar två led parallellt med varandra. Två och två håller de sedan händerna mot varandra för att bilda en tunnel. Vid uppmaning börjar paret längst bak att springa genom tunne...