Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

471 träffar
Moment

Cirklar i luften

Deltagare: Enskilt Eleverna ställer sig upp bakom sina stolar och uppmanas att med ena handen göra en stor cirkel framåt och med andra handen en liten cirkel bakåt. Därefter byter man och gör tvärtom....
Moment

Hej då Ipadnacken

Deltagare: Enskilt Var och en gör en serie rörelser för att sträcka på rygg och axlar. Gör om rörelsen ett antal gånger under några minuter. Sträck dig framåt/nedåt mot tårna så långt du kan med arma...
Moment

Fångad!

Deltagare: Grupper om 2-6 personer A) De olika grupperna ställer sig i en ring med vänster handflata upp och med höger pekfinger på handflatan hos den som står till höger. När pedagogen ropar “Fångad”...
Moment

Skriv en bokstav – Säg en siffra

Deltagare: Enskilt Rita bokstaven “A” i luften och säg samtidigt “1”. Fortsätt på samma sätt så långt du kan genom att rita “B” och säg “2”, C och säg “3” och så vidare.
Moment

Blinka och knäpp

Deltagare: Enskilt Under pausen ska eleverna blinka med höger öga när de knäpper med vänster hand. Sedan byter de snabbt och blinkar med vänster öga och knäpper med höger hand. Skifta under några minu...
Moment

Smaka på trons gränser

Här möter du ännu ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att tro till sin natur rör sig i ett område där vi inte kan bevisa påståenden i vetenskaplig bemärkelse. Syftet är inte att ut...
Moment

När vet jag, när tycker jag och när tror jag?

Det här momentet syftar till att få eleverna att reflektera över arbetsområdets tre centrala begrepp och när dessa bäst används. Läraren går med fördel rakt in i övningen. Låt eleverna fundera över f...
Moment

Min fakta är bättre än din fakta, mitt tyckande är bättre än ditt tyckande, min tro är bättre än din tro?

Det här är ett tredelat moment för att få eleverna att reflektera över att det är lättare att jämföra/diskutera/argumentera fakta (för att det går att kontrollera) än tyckande (för att smaken är som b...
Moment

Vilken sorts negativ åsikt om dig skulle göra dig mest ledsen?

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vilket ifrågasättande eller negativ åsikt om dem själva som skulle göra dem mest ledsna. Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordn...
Moment

Tunneln

Deltagare: Alla Klassen bildar två led parallellt med varandra. Två och två håller de sedan händerna mot varandra för att bilda en tunnel. Vid uppmaning börjar paret längst bak att springa genom tunne...