Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

473 träffar
Moment

Spegeln 

Deltagare: Parvis Eleverna ställer sig mitt emot varandra och håller upp händerna. Först leder den ena genom att röra händerna sakta i olika banor och den andre ska följa efter som en spegel. Därefter...
Moment

Simon säger/ Simon says

Deltagare: Alla I den här klassiska leken är det pedagogen som är ledaren och ger kommandon. Eleverna ska bara lyda kommandon som föregås av repliken: “Simon säger”. Till exempel om du säger: “Simon s...
Moment

Koordinera mera

Deltagare: Alla Ta höger hand och ta tag i vänster öra. Ta vänster hand och tryck den nätt på din näsa. Byt och ta vänster hand i höger öra och höger hand nätt på näsan. Växla positioner allt fortare...
Moment

Cirklar i luften

Deltagare: Enskilt Eleverna ställer sig upp bakom sina stolar och uppmanas att med ena handen göra en stor cirkel framåt och med andra handen en liten cirkel bakåt. Därefter byter man och gör tvärtom....
Moment

Nacke och axlar

Deltagare: Enskilt Ge eleverna följande instruktioner: Sträck på dig. Gör din nacke lång och dra in naveln och sänk axlarna. Knäpp händerna i nacken och luta dig bakåt och dra ihop skulderbladen. Dra...
Moment

Fångad!

Deltagare: Grupper om 2-6 personer A) De olika grupperna ställer sig i en ring med vänster handflata upp och med höger pekfinger på handflatan hos den som står till höger. När pedagogen ropar “Fångad”...
Moment

Skriv en bokstav – Säg en siffra

Deltagare: Enskilt Rita bokstaven “A” i luften och säg samtidigt “1”. Fortsätt på samma sätt så långt du kan genom att rita “B” och säg “2”, C och säg “3” och så vidare.
Moment

Blinka och knäpp

Deltagare: Enskilt Under pausen ska eleverna blinka med höger öga när de knäpper med vänster hand. Sedan byter de snabbt och blinkar med vänster öga och knäpper med höger hand. Skifta under några minu...
Moment

Smaka på trons gränser

Här möter du ännu ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att tro till sin natur rör sig i ett område där vi inte kan bevisa påståenden i vetenskaplig bemärkelse. Syftet är inte att ut...
Moment

När vet jag, när tycker jag och när tror jag?

Det här momentet syftar till att få eleverna att reflektera över arbetsområdets tre centrala begrepp och när dessa bäst används. Läraren går med fördel rakt in i övningen. Låt eleverna fundera över f...