På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Ämnesområdet kombinerar praktik med teori samt kontakt med forskning. Eleverna reflektera över vilken betydelse dagens upptäckter inom biologi kan få. Avsikten med att lyfta fram aktuella forskningsom...
Vattnet är livsviktigt! Varför då? Jo, vattnets egenskaper gör det användbart i många sammanhang. Det kan handla om torka, översvämningar, varför näsan på en staty ”försvinner” med tiden e...
(Brasklapp – detta arbetsområde förutsätter att elever redan känner till grunderna för kritiskt tänkande. Detta arbetsområde är att betrakta som en lämplig uppföljning till någon form av grundku...
”Din mamma jobbar inte här”.
Den passivt-aggressiva lappen som sitter i köket på arbetsplatsen är – bortsett från att den vittnar om ett ojämlikt samhälle där ‘din mamma’...
Den tillspetsade titeln är tagen (och något modifierad) från sången sjungen av Monica Zetterlund från Hasse och Tages revy Gula hund – ett nummer som är lika aktuellt idag som när det skrevs men...
I detta korta arbetsområde ger vi en introduktion till vad en analys är och ger också eleven en chans att öva analys med elev- och bedömningsexempel som guide.
Med en Brain Break ger du eleverna en mental paus oftast i kombination med en pulshöjande aktivitet. Genom rörelse ökar elevernas vakenhetsgrad, koncentration och kreativitet. Även mindre mängd rörelse ger effekt.
Byggd på metoden som ibland kallas Multiplikationstabellen på fem veckor presenteras här YouTube-filmer som kan användas såväl för att träna som att utvärdera tabellkunskap.
Trots att de flesta elever känner julevangeliet ganska väl (efter otaliga jullektioner) och lätt kan identifiera personerna som avbildas i en julkrubba så är det få av dem som reflekterar över det inb...
I läroplanens syftesbeskrivning för ämnet Svenska står att ”Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmå...