Fortbildningen vänder sig till matematiklärare på gymnasiet och komvux. Materialet kan även med fördel användas för matematiklärare i grundskolans år 7-9. Fortbildningen ges för att alla ska kunna genomföra undervisning utifrån de nya skrivelserna i ämnesplanen i matematik. Materialet är ett arbetsmaterial så justeringar av redan publicerat material kan ske.

Arbetsområdet är upplagt i form av 12 träffar – inlagda som 12 lektioner samt en lathund till de begrepp som kursen behandlar. Det är upp till varje arbetslag eller pedagog att avgöra hur lång tid varje träff /moment ska få.

__________________________________________________________

Utbildningsanordnare är Malmö Stads Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltning.
Vi vill på detta sätt dela med oss av vårt arbete till andra som är intresserade.

Materialet är fritt för alla använda under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell licens.

Vi som jobbar med att konstruera fortbildningen är matematiklärare med programmeringsintresse:

Nafi Zanjani, förstelärare och speciallärare i matematik, programmering och teknik på Komvux Södervärn
Kristian Strid, lärare i matematik och fysik på Pauliskolan
Slavica Enving, lärare i matematik och fysik på S:t Petri skola
Magnus Dahlström, förstelärare i matematik och fysik på Pauliskolan och samordnare
Caroline Friberg, lärare i matematik och programmering på Komvux Pauliskolan
Martin Sandgren, lärare i matematik, fysik och programmering på Malmö Borgarskola

PPPV (Pedagogisk Planering På Väg)

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

TRÄFF 1

Nedan finner du presentationen med genomgång, exempel och uppgifter. Du finner också körexempel till uppgifterna så att du kan testa dina lösningar. Slutligen finns även lösningsförslag. Mål med träff...

TRÄFF 2

Nedan finner du presentationen med genomgång, exempel och uppgifter. Du finner också körexempel till uppgifterna så att du kan testa dina lösningar. Slutligen finns även lösningsförslag. Mål med träff...

TRÄFF 3

Nedan finner du presentationen med genomgång, exempel och uppgifter. Du finner också körexempel till uppgifterna så att du kan testa dina lösningar. Slutligen finns även lösningsförslag. Mål med träff...

TRÄFF 4

Nedan finner du presentationen med genomgång, exempel och uppgifter. Du finner också körexempel till uppgifterna så att du kan testa dina lösningar. Slutligen finns även lösningsförslag. Mål med träff...

TRÄFF 5

Nedan finner du presentationen med genomgång, exempel och uppgifter. Du finner också körexempel till uppgifterna så att du kan testa dina lösningar. Slutligen finns även lösningsförslag. Mål med träff...

TRÄFF 6

Nedan finner du presentationen med genomgång, exempel och uppgifter. Du finner också ett uppgiftshäfte med uppgifter från olika kurser. Mål med träff 6 Att kunna skiva pseudokod Att kunna använda pro...

TRÄFF 7

Nedan finner du presentationen med genomgång, exempel och uppgifter. Mål med träff 7 Att kunna skiva egendefinierade funktioner Att kunna använda enkel grafik PRESENTATION TRÄFF 7 KÖREXEMPEL TRÄFF 7...

TRÄFF 8

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 8 Att fundera på förutsättningar för matematikundervisning med programmering Att få planera en matematiklektion innehållande...

TRÄFF 9

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 9 Att fundera på vad undervisning i matematik med programmering innebär Att få planera en matematiklektion innehållande progr...

TRÄFF 10

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 10 Att få information om hur man kan hantera programmering med elever som inte inte lärt sig programmera i grundskolan Att få...

TRÄFF 11

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 11 Att planera en matematiklektion innehållande programmering för elever som kan programmera och för de elever som inte kan p...

TRÄFF 12

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 12 Att presentera sin examensuppgift Att fundera på hur man går vidare med programmering i matematikundervisningen PRESENTAT...

LATHUND

LATHUND FÖR VANLIGA KOMMANDON I PYTHON 3