Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

479 träffar

Hur många kanonkulor finns det i pyramiden?

Hur många kanonkulor finns det i pyramiden? Här är ett rikt matematiskt problem, som kan användas från senare delen på mellanstadiet ända upp till gymnasiet, beroende på hur djupt man vill dyka ner i problemet. Man kan återvända till problemet många gånger.

Hur många svampar var det i korgen?

Här kan eleverna arbeta laborativt med ett matematiskt problem för att komma fram till en lösning. Uppgiften kan användas som en repetition av tal i potensform, samt en introduktion till potenser med nollexponenter och negativa exponenter. Man kan också använda uppgiften som en introduktion till det binära talsystemet.

HUR MAN SÖKER PÅ INTERNET

Alla söker vi på nätet mer eller mindre konstant. Våra elever söker så mycket att de knappt förstår innebörden av att skriva in en domänadress – de bara ”googlar” för att komma dit d...

Utbildning i Dusm-material

Länk till presentation/utbildning i DUSM hittar du här. Detta är en grundutbildning för hur det fungerar med DUSM-material på såväl wikisidan, som på Malmö delar. Tekniken, som används i anslutning ti...

Discuss grammar

Muntliga diskussioner på engelska kring grammatiska strukturer (EPA + digitalt responsverktyg).   Om resursen   Lektionens syfte Eleverna tränar grundläggande grammatik. Eleverna får möjlig...

Historia: samlingssida med inbäddade ljudfiler

Här finns ett samlat resursmaterial med ljudfilerna i de olika momenten i Historia åk 7-9 inbäddade från DUSM Audiomack kanal. Välj vilken ljudfil du vill ta del av i de inbäddade spellistorna nedan....

KÖN OCH KÖNSIDENTITET

Den här Google-presentationen om kön och könsidentitet är en bra grund att stå på om man arbetar med  sexualitet, samtycke och relationer på högstadiet – oavsett om det är i biologi eller i reli...

Att göra en bra analys

”Gör en analys av orsakerna till Franska revolutionen och skicka in den innan onsdag …” Som SO-lärare älskar vi analyser och det är typiskt något vi ber elever göra i tid och otid. Inte sällan ä...

VETA, TYCKA OCH TRO

När vet jag, när tror jag och när tycker jag, är en enkel övning att använda i mellanstadiet eller i högstadiets första år för att etablera skillnaden mellan det i skolan ständigt återkommande vetande...

RÖSKVA RÖVARDOTTERN – OM GRÄNSDRAGNINGEN MELLAN PLAGIAT OCH EGNA VERK

Röska Rövardottern är en enkel liten textjämförelse som är ett bra sätt att sparka igång ett moment kring vad som är fusk, vad som är plagiat, vad som är en avskrift eller en omskrift och vad som i sl...