Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

480 träffar

HISTORIA ÅK 7-9: 1900-TALET

Under 1900-talet har vi två världskrig och ett kallt krig. Konflikter mellan öst och väst präglar 1900-talet. Till exempel kan man se detta under de konflikter som var under det kalla kriget med Vietn...

MA ÅK 7-9 / GRUNDLÄGGANDE MATEMATIK

DUSM (Digitalt Undervisningsmaterial för Studiestöd på Modersmål)    Om resursen   Syfte Det här materialet är ingen komplett lärobok i matematik, utan ett komplement till läromedlet och et...

Hur många svampar var det i korgen?

Här kan eleverna arbeta laborativt med ett matematiskt problem för att komma fram till en lösning. Uppgiften kan användas som en repetition av tal i potensform, samt en introduktion till potenser med nollexponenter och negativa exponenter. Man kan också använda uppgiften som en introduktion till det binära talsystemet.

Historia åk 7-9: Allmänna begrepp

Under allmänna begrepp definieras begrepp som till exempel förändring, kontinuitet och källkritik. Tanken med momentet är att eleverna ska förstå de allmänna begreppen inom historieämnet för att sedan...

JULMYSTERIET

Trots att de flesta elever känner julevangeliet ganska väl (efter otaliga jullektioner) och lätt kan identifiera personerna som avbildas i en julkrubba så är det få av dem som reflekterar över det inb...

ATT LYCKAS MED SAMTAL

I läroplanens syftesbeskrivning för ämnet Svenska står att ”Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmå...

Hur många kanonkulor finns det i pyramiden?

Hur många kanonkulor finns det i pyramiden? Här är ett rikt matematiskt problem, som kan användas från senare delen på mellanstadiet ända upp till gymnasiet, beroende på hur djupt man vill dyka ner i problemet. Man kan återvända till problemet många gånger.

TUTORIALS FÖR DUSM-MATERIAL

Under detta resursmaterial finns det video filmer som beskriver hur du använder de olika delarna av DUSM-materialet i Malmö delar. Syftet med dessa video är att ge en introduktion till hur du går till...

HUR MAN SÖKER PÅ INTERNET

Alla söker vi på nätet mer eller mindre konstant. Våra elever söker så mycket att de knappt förstår innebörden av att skriva in en domänadress – de bara ”googlar” för att komma dit d...

KÖN OCH KÖNSIDENTITET

Den här Google-presentationen om kön och könsidentitet är en bra grund att stå på om man arbetar med  sexualitet, samtycke och relationer på högstadiet – oavsett om det är i biologi eller i reli...