Lektionsmål: ”Kunna bygga en jojo och kunna förklara jojons rörelser med hjälp av begrepp som tyngdkraft, rotation och friktion med mera”.
Materiel: Träskivor från rundstav eller trästam, snöre, spik,...
Lektionsmål: ”Kunna genomföra övningar på gungor för att uppleva tyngdkraften i pendelrörelser och kunna svara på när man är lätt, tung, rör sig fortast respektive långsammast”.
Materiel: Gungor, Kraf...
Klassen repeterar sången “Vänster, höger, vänster”. Till denna lektion måste du ha förberett det andra momentet. Du behöver skapa ett övergångställe i ditt klassrum så att barnen kan praktiskt öva på...
Eleverna ska under denna lektion få information om varför det är viktigt att använda cykelhjälm. Eleverna får ta ställning till varför är det viktigt med hjälm. Vi lyssnar på låten “Cykelhjälm” som är...
Först tittar klassen på avsnittet “Korsa gatan” från serien Gatsmart på UR.se som visar hur man kan minska riskerna i trafiken genom ett säkert beteende. Den tar upp hur man korsar en gata på det säkr...
Under denna lektion ska eleverna presentera resultatet av bingon för varandra. Vilka skyltar har de gemensamt? Försök få dem att att tänka på om det finns utmärkande skillnader beroende på deras närmi...
Att bära reflex är ytterligare en sak som gör det säkrare i trafiken. Eleverna gör en praktisk övning och ser sedan en film och diskuterar varför det är viktigt med reflexer.
Vi repeterar vilka riskfyllda platser vi hittat i vår närmiljö och varför de kan vara farliga. Vi fyller i tankekartan och reflekterar över hur mycket eleverna lärt sig. Vi skriver en gemensam text so...
Här får eleverna visa att de kan använda ämnesspecifika begrepp, identifiera riskfyllda platser i närmiljön och att de vet hur man kan minska riskerna i trafiken på olika sätt.
Alla grupper redovisar sina bilder och berättar sina tankar om varför just de platserna är riskfyllda . Här får man träna på att prata inför sina kompisar.