Det är dags att gå ut och genomföra rörelseleken “Pinna på”.
Till övningen behövs ett hundratal insamlade småpinnar. Gå ut till ett lämpligt ställe på skolgården eller i dess närhet.
Börja med att l...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om övningarna “Pinna...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med en annan övning där ni ska samla pinnar, närmare bestämt exakt 100 pinnar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna räkna antalet pinnar och...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om övningen “100 pinn...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba vidare med pinnarna fast på ett annat sätt, nämligen genom att göra egna symboler som kallas “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, del 1”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att det...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man ritar “pin...