På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska lära om hur hjärnan fungerar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan:
Med hjälp av förklaringsmodellen om hjärnan, lära om hur hjärnan fungerar, för att...
GÖRA POTATISFÄLLA
Visa instruktionsfilmen “Potatisfälla” för eleverna (se nedan). Gå sedan ut till lämpligt ställe på skolgården eller i dess närhet.
(som inspiration till dig som lärare kan du titt...
Berätta att ni under denna lektion ska göra insektsfällor av potatisar. Under en senare lektion kommer ni att titta i fällorna.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna tillverka en potatisfälla och...
Börja lektionen med att titta i daggmaskpåsarna.
Samtala sedan om övningen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills...
Projicera tankekartan för eleverna på tavlan för att färska upp minnet. När ni diskuterade risker i trafiken förra lektionen kom det säkert upp många olika begrepp. Visa sedan dokumentet begrepp och...
Under återkopplingen pratade ni om blad. Berätta för eleverna att blad och alla växter innehåller näring och energi. Näringingsämnena finns i jorden och i vattnet som växterna suger upp. Energin komme...
Berätta att ni under denna lektion ska påbörja en övning där ni ska undersöka daggmaskar. Undersökningen kommer att pågå under flera veckor.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna undersöka daggmas...
Samtala med eleverna om förra övningen “Blad”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om sorteringsöv...
Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...