Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

444 träffar

Hjärnan – moment 4

Nu är det dags att runda av lektionen. Be eleverna att under en stund fundera på vad de lärt sig och tagit till sig under lektionen. Låt dem sedan uppdatera sina Värdegrund-matriser.

Insektshotell – moment 3

GÖRA INSEKTSFÄLLA Med hjälp av burkar, kartonger och naturmaterial låter du eleverna tillverka insektshotell. Låt gärna eleverna jobba i par eller mindre grupper. Bilden nedan kan fungera som inspir...

Insektshotell – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska göra insektshotell av kartonger, burkar och olika naturmaterial. Under en senare lektion kommer ni att titta i fällorna. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunn...

Insektshotell – moment 1

Om ni inte redan tittat i potatisfällorna gör ni det nu. Samtala sedan med eleverna om den övningen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns. Fortsätt...

Vänskap – moment 4

Be eleverna att under en stund fundera på vad de lärt sig och tagit till sig under lektionen. Låt dem sedan uppdatera sina Värdegrund-matriser.

Vänskap – moment 3

Övning – skrynkla pappret  Dela ut varsitt A4-papper till eleverna. Be dem att skrynkla ihop sitt papper och riktigt knyckla ihop det. Säg sedan att de ska släta ut pappret igen och försöka g...

Vänskap – moment 2

Säg till eleverna att ni under denna lektion ska lära om hur våra handlingar påverkar oss. Skriv upp lektionsmålet på tavlan: Med hjälp av klippet och övningen “Skrynkla pappret” få en ökad insikt...

Vänskap – moment 1

Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).  Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de...

Bedömning

Här är det en fördel om man kan vara flera vuxna eller göra bedömningen i en liten grupp eftersom man måste lyssna när eleven berättar muntligt. Kopiera upp dokumentet med bilder till eleverna. Förkla...

Potatisfälla – moment 1

Börja lektionen med att titta i daggmaskpåsarna. Samtala sedan om övningen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills...