Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

442 träffar

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska lära er hur man kan dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar. Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna dela upp blandningar och lösningar i dera...

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen som handlade om blandningar och lösningar. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet.

Vilka risker finns när du tar dig till skolan?

Skriv “Risker på väg till skolan” på tavlan och förklara vad ordet risk innebär. Ställ frågan “Vilka risker finns när du tar dig till skolan?” och låt eleverna fundera själva i ett par minuter. Låt el...

Blad – moment 3

Detta moment innehåller övningarna “Bladen” och “Färgjakten med mera”. (Som inspiration till dig som lärare, inför övningen om blad, kan du titta på filmen ”Markinventering i Klagshamn – P...

Arbetsro – moment 4

Dela ut Värdegrund-matriser. Låt sedan eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och kryssa i sina matriser. Därefter ber du några att dela med sig av sina tankar.    Tankar...

Arbetsro – moment 3

Visa klippet “In i ringen i mitten” som presenterar en enkel och tydlig bild av arbetsron i klassrummet och som visar att eleverna själva kan välja att bidra till en god arbetsro. Om du inte visar kli...

In i ringen i mitten – moment 3

Titta och lyssna på musikvideon: Man gör rätt om man kan. Titta därefter på filmen “In i ringen i mitten” eller håll själv en liknande presentation.   Det är dags för en EPA. EPA är en metod s...