Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

442 träffar

Falla fritt och rulla ner – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska undersöka tyngdkraften, bland annat med hjälp av olika sorters bollar/kulor. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna se och förklara likheter och skillnader ang...

Falla fritt och rulla ner – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vad friktion är oc...

Rutschbanan – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.

Rutschbanan – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska jobba med något som heter friktion. Ni ska undersöka friktion genom att åka rutschbana med olika underlag som tyg, kartong och plast. Skriv upp lektionsmålet på...

Rutschbanan – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om balans, tyngdpunkt...

Balans, tyngdpunkt och jämvikt – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.

Balans, tyngdpunkt och jämvikt – moment 3

Detta moment innehåller övningen “Plankan”. Gå ut till en plats där det finns en gradäng, bänk eller liknande. Ha plankor med er. Låt eleverna jobba tre och tre. Övningen går ut på att balansera plank...

Balans, tyngdpunkt och jämvikt – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska jobba med balans, tyngdpunkt och jämvikt. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna genomföra övningar där balans, tyngdpunkt och jämvikt tränas”. Lyssna på sånge...

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och hela arbetsområdet. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser&#...

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 3

Dela upp blandningen Blanda salt, grus och vatten i en skål och rör runt. Dela in eleverna, eventuellt genom lottning, i par eller mindre grupper. Låt varje par/grupp få varsitt glas med vattenblandni...