Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

489 träffar

Moment 3: Dags att ställa frågor till en forskare!

FÖRBEREDELSER FÖR LÄRAREN Gå igenom webbsidan först. Kontrollera var eleverna ska ställa sina frågor någonstans (du klickar på listan med ”Fråga om …”). Eleverna delas in i grupper...

Moment 2: Karin och du träffar Sveriges häftigaste forskare!

Eleverna väljer två filmer att titta på, på sidorna Vetenskapsfestivalen (se nedan) där forskare kort beskriver sin forskning och/eller Göteborgs Universitets sida. I klassen kan ni tillsammans titta...

Hitta rätt ord till rätt bild

Dela in eleverna i par. Låt eleverna göra övningen Hitta rätt ord till rätt bild. De ska nu dra linjer mellan bild och rätt begrepp. När eleverna är klara projicera facit.

Moment 3: Jag och bananflugan – ett experiment: Vad föredrar flugan?

FÖRBEREDELSE FÖR LÄRAREN  (eller om du som lärare låter eleverna göra egna experimentkammaren – en kammare per grupp om fem elever är lagom i så fall). Bilden nedan ger stöd hur experimentkammar...

Hjälmfrisyr?

Är ni flera vuxna i klassen är det roligt att spela upp en liten scen där en vuxen är “duktig” och använder cykelhjälm, medan den andre kommer med lite fåniga argument för att inte använda hjälm, t ex...

Redovisning

Lägg över gruppernas bilder i en Google Presentation eller i Coggel.it så att du kan projicera dem på tavlan. Låt en grupp i taget visa sina bilder och berätta om vad det finns för risker på just de h...

Grupparbete

Låt eleverna sitta i de grupper de varit ute och fotograferat. De ska bestämma vem som ska prata om de olika bilder. Påminn om de tre punkterna ni kommit överens om.

Förbereda en muntlig redovisning.

Ställ frågorna; Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man pratar och andra ska lyssna? Vad är viktigt att tänka på när man lyssnar? Låt eleverna diskutera i par. Diskutera i helklass och skriv upp...

Trafikdetektiver

Ha en iPad eller kamera att fotografera med. Gå en runda i närområdet med en grupp elever. Uppmana dem till att vara “trafikdetektiver” som spanar efter farliga ställen i trafiken. Stanna och ta foto...

Tankekarta reflex

Projicera tankekartan, tala om för eleverna att ni tillsammans ska fylla på med varför det är viktigt att använda reflexer när det är mörkt.