På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
FÖRBEREDELSER FÖR LÄRAREN
Gå igenom webbsidan först. Kontrollera var eleverna ska ställa sina frågor någonstans (du klickar på listan med ”Fråga om …”).
Eleverna delas in i grupper...
Eleverna väljer två filmer att titta på, på sidorna Vetenskapsfestivalen (se nedan) där forskare kort beskriver sin forskning och/eller Göteborgs Universitets sida.
I klassen kan ni tillsammans titta...
Dela in eleverna i par. Låt eleverna göra övningen Hitta rätt ord till rätt bild. De ska nu dra linjer mellan bild och rätt begrepp. När eleverna är klara projicera facit.
FÖRBEREDELSE FÖR LÄRAREN (eller om du som lärare låter eleverna göra egna experimentkammaren – en kammare per grupp om fem elever är lagom i så fall).
Bilden nedan ger stöd hur experimentkammar...
Är ni flera vuxna i klassen är det roligt att spela upp en liten scen där en vuxen är “duktig” och använder cykelhjälm, medan den andre kommer med lite fåniga argument för att inte använda hjälm, t ex...
Lägg över gruppernas bilder i en Google Presentation eller i Coggel.it så att du kan projicera dem på tavlan. Låt en grupp i taget visa sina bilder och berätta om vad det finns för risker på just de h...
Låt eleverna sitta i de grupper de varit ute och fotograferat. De ska bestämma vem som ska prata om de olika bilder. Påminn om de tre punkterna ni kommit överens om.
Ställ frågorna; Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man pratar och andra ska lyssna? Vad är viktigt att tänka på när man lyssnar? Låt eleverna diskutera i par. Diskutera i helklass och skriv upp...
Ha en iPad eller kamera att fotografera med. Gå en runda i närområdet med en grupp elever. Uppmana dem till att vara “trafikdetektiver” som spanar efter farliga ställen i trafiken. Stanna och ta foto...