Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

487 träffar

Från pinnar till tal

I arbetsområdet “Från pinnar till tal” kommer ni under 6 lektioner att lära er om hur man kan utveckla taluppfattningen hos eleverna. Med hjälp av laborativt material, som kopplas till egna symboler f...

RYMDEN

Under arbetet med rymden kommer ni under 5 lektioner att lära er om solsystemet, om avstånd mellan himlakroppar och planeternas storlek. Andra saker som tas upp är varför det blir dag och natt, om mån...

Kraft och rörelse

Under arbetet med kraft och rörelse kommer ni under 5 lektioner att lära om tyngdkraft, friktion, balans, tyngdpunkt och jämvikt. Lektionerna innehåller flera laborativa övningarna som utgår från lek- och rörelseaktiviteter vid bland annat gungor och rutschbanor.

FÖRDJUPA DIG I EN HISTORISK PERSON OCH GÅ PÅ ”DET HISTORISKA MINGELPARTYT”

 – Välkommen! Stig in! Vilken ära det är för oss att ha en sådan prominent person som er på vår enkla tillställning. Kan jag ta er huvudbonad? Mingelpartyt är rakt fram och ned för marmortrappan...

Att göra det rätta: Om etik och moral

Detta arbetsområde handlar om att göra det rätta och ger eleverna en grundläggande kunskap om sätt att tänka kring vad som är rätt och fel. Det introducerar begrepp lämpliga för samtalet, orienterar eleverna i de olika etikskolor som existerar och låter dem öva och diskutera utifrån konkreta situationer.

Vatten, blandningar och lösningar

Under arbetet med vatten kommer ni under fem lektioner att lära om vattnets olika former fast, flytande och gas samt övergångarna mellan dem, det vill säga förångning, kondensering, smältning och stelning. Ni kommer också att lära om lösningar och blandningar och hur man kan separera deras beståndsdelarna genom avdunstning och filtrering.

LÄR DIG MATEMATIK OCH ANDRA SKOLÄMNEN GENOM SPEL

Spel är en kulturform som allt som ofta kombinerar ett skelett byggt på matematik med ett tema ur SO eller NO. Ofta tillsammans med inbjudande illustrationer och layout och klätt i ett korrekt språkbr...

Trafik – identifiera riskfyllda platser

I det här arbetsområdet kommer dina elever att lära sig hur man identifierar riskfyllda platser. Eleverna kommer att lära sig använda ord, begrepp och trafikregler. De kommer att använda närmiljön för att identifiera riskfyllda platser samt diskutera och träna på ett säkert beteende.

TA IN FORSKNINGEN I KLASSRUMMET

Ämnesområdet kombinerar praktik med teori samt kontakt med forskning. Eleverna reflektera över vilken betydelse dagens upptäckter inom biologi kan få. Avsikten med att lyfta fram aktuella forskningsom...

VATTEN, AMANZI,WASSER, BIYAHA, SU, VODA,TUBIG, VAND, EAU, AGUA – VAD ÄR DET FÖR SPECIELLT MED DET?

Vattnet är livsviktigt! Varför då? Jo, vattnets egenskaper gör det användbart i många sammanhang. Det kan handla om torka, översvämningar, varför näsan på en staty ”försvinner” med tiden e...