Vi lever i en tid då medialogiken stipulerar att kriser och katastrofer säljer bättre än goda nyheter eller fördjupade diskussioner om komplexa problem. I detta läge är det ju inte så konstigt att brott och straff dominerar på tidningssidor och i nyhetssändningar. Enkla lösningar och förenklade utspel når i mediabruset också lättare ut än längre utläggningar och därför hör man inte sällan tonåringar komma med ganska drakoniska lösningar och en inte sällan ganska medeltida rättsuppfattning av den sorts som arbetsområdets titel ger uttryck för.
Här blir därför vår uppgift som samhällskunskapslärare extra viktigt: att låta klassrumet få bli en plats där lag och rätt får ta tid och där diskussionen får bli besvärlig åt alla håll – för om vi inte förankrar vårt rättsmedvetande och sättet som vi som nation valt att nalkas polis, rättsväsende och kriminalvård hos eleverna så riskerar både de och vi alla att få större problem i framtiden.
Häng dom jävlarna är ett arbetsområde som tar upp huvuddelen av läroplanens centrala innehåll kring rättsskipning och inbjuder också till många diskussioner som tangerar andra kunskaper och förmågor i samhällskunskapen: att analysera samhällsstrukturer, uttrycka och värdera ståndpunkter, argumentera utifrån fakta, reflektera över mänskliga rättigheter och mänskliga värden etc. Det är ett lättarbetat arbetsområde då få frågor engagerar eleverna mer än brott och straff men det kräver också en viss fingertoppskänsla för att eleverna inte ska lämna arbetsområdet med kvarvarande fördomar eller – i värsta fall – en viss glamoriserad bild av brottslighet i enlighet med vad de se ofta ser i media.
Rättsmedvetande och normuppfattning måste förankras i varje ny generation och som samhällskunskapslärare har vi det stora nöjet att få kavla upp ärmarna här. Arbetsområdet är väldigt hands-on. Mycket diskussioner och övningar, den ena avlöser den andra, med examinationsförslag på slutet.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.