Att undervisa utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt är aldrig ett avslutat projekt. Istället handlar det om en ständigt pågående process och ett medvetet förhållningssätt till ku...
Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...
Aktivitet 1 “Vi berättar och beskriver”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
En elev med en utvecklad generell...
De gröna avslutande uppgifterna passar när eleverna har läst hela eller nästan hela romanen. Syftet med uppgifterna är att eleverna ska fundera över boken som helhet. Här ser också den uppmärksamma gy...
När eleverna får de gula uppgifterna bör de befinna sig ungefär i mitt av boken. Här ska de reflektera över innehållet och fördjupa förståelsen av det de hade läst.
Längst ner på sidan (Under ”M...
Den första veckan kan eleverna välja mellan de fyra blåa uppgifterna. Syftet med de blåa uppgifterna är att eleverna ska få olika möjligheter att knyta an till bokens första del och arbeta sig in i bo...
Aktivitet 4 “Vi urskiljer ord och språkljud”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
För att utveckla en god läs- o...
Aktivitet 3 “Vi kommunicerar med symboler och bokstäver”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
Barn lär s...
Aktivitet 2 “Vi lyssnar och samtalar”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
Högläsning ger elever möjlighet att...
Cirkelmodellen – ett exempel som utgår ifrån en berättande text
I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodelle...