Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

210 träffar
Modul

5. Teoretiska modeller och grundläggande begrepp

Att undervisa utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt är aldrig ett avslutat projekt. Istället handlar det om en ständigt pågående process och ett medvetet förhållningssätt till ku...
Lektion

3. Lässtrategier och hjärnan

Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...
Lektion

1. Vi berättar och beskriver

Aktivitet 1 “Vi berättar och beskriver” Bakgrund  (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) En elev med en utvecklad generell...
Lektion

Gröna uppgifter – i slutet av boken

De gröna avslutande uppgifterna passar när eleverna har läst hela eller nästan hela romanen. Syftet med uppgifterna är att eleverna ska fundera över boken som helhet. Här ser också den uppmärksamma gy...
Lektion

Gula uppgifter – i mitten av boken

När eleverna får de gula uppgifterna bör de befinna sig ungefär i mitt av boken. Här ska de reflektera över innehållet och fördjupa förståelsen av det de hade läst. Längst ner på sidan (Under ”M...
Lektion

Blåa uppgifter – i början av boken

Den första veckan kan eleverna välja mellan de fyra blåa uppgifterna. Syftet med de blåa uppgifterna är att eleverna ska få olika möjligheter att knyta an till bokens första del och arbeta sig in i bo...
Lektion

4. Vi urskiljer ord och språkljud

Aktivitet 4 “Vi urskiljer ord och språkljud” Bakgrund (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) För att utveckla en god läs- o...
Lektion

3. Vi kommunicerar med symboler och bokstäver

Aktivitet 3 “Vi kommunicerar med symboler och bokstäver”    Bakgrund (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) Barn lär s...
Lektion

2. Vi lyssnar och samtalar

Aktivitet 2 “Vi lyssnar och samtalar”  Bakgrund (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) Högläsning ger elever möjlighet att...
Modul

4. Högläsning och cirkelmodellen – ett konkret exempel

Cirkelmodellen – ett exempel som utgår ifrån en berättande text   I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodelle...