Arbeta kollegialt med ”Hitta språket”
Arbetsgången är indelad i två delar.
Del 1: handlar om samsyn kring arbetet med ”Hitta språket” och är bra att starta med.
Del 2: handla...
Den första veckan kan eleverna välja mellan de fyra blåa uppgifterna. Syftet med de blåa uppgifterna är att eleverna ska få olika möjligheter att knyta an till bokens första del och arbeta sig in i bo...
De gröna avslutande uppgifterna passar när eleverna har läst hela eller nästan hela romanen. Syftet med uppgifterna är att eleverna ska fundera över boken som helhet. Här ser också den uppmärksamma gy...
Presentera boken ”Förvandlad”
Du kan presentera boken genom att säga följande:
När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker:
Jag var inte hungrig. Det var jag annars allt...
Till bokens alla 18 kapitel finns diskussionsfrågor som eleverna ska svara på varje vecka. Ett kapitel motsvaras av ett Word-dokument som du kan ladda ner. Du hittar samtliga dokument under ”Mom...
I denna del finner du förslag på hur lärare använder Kooperativt Lärande i sitt klassrum i olika ämnen och olika stadier samt reflektioner över hur det har fungerat.
Arbetsro
Den här lektionen introducerar ett arbete om värdegrund som ligger parallellt med övrigt skolarbete. En Värdegrund-matris finns med som klargör målen för eleverna. Matrisen ska användas regel...
Genom att låta eleverna samtala och förklara för varandra erbjuder listorna ett tillfälle för att bredda kontexten och att interagera. På så sätt fungerar listorna både som ett sätt för läraren att bl...
Av: Belmina Omerhodzic
Syfte
Eleverna utforskar tillsammans med läraren ämnen som är aktuella och som påverkar dem. Eleverna lär sig hur de kan använda sin röst för att påverka andra.
...
Av: Catarina Walles
Syfte
I de sokratiska samtalen lär vi oss att lyssna på andra och träna på att alla får vara med och göra sin röst hörd. Det är också viktigt att vi tränar på att skilja på...