Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

195 träffar
Modul

1. Planera och genomföra undervisning som fokuserar på högläsning

För att du ska kunna ge dina flerspråkiga elever de bästa möjliga förutsättningarna att visa sina förmågor och färdigheter i samband med högläsning och textsamtal, är det viktigt att du förbereder dig...
Modul

4. Högläsning och cirkelmodellen – ett konkret exempel

Cirkelmodellen – ett exempel som utgår ifrån en berättande text   I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodelle...
Modul

5. Teoretiska modeller och grundläggande begrepp

Att undervisa utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt är aldrig ett avslutat projekt. Istället handlar det om en ständigt pågående process och ett medvetet förhållningssätt till ku...
Lektion

Diskussionsfrågor

Till bokens alla 18 kapitel finns diskussionsfrågor som eleverna ska svara på varje vecka. Ett kapitel motsvaras av ett Word-dokument som du kan ladda ner. Du hittar samtliga dokument under ”Mom...
Lektion

Lektionsplanering

Presentera boken ”Förvandlad” Du kan presentera boken genom att säga följande: När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga  saker: Jag var inte hungrig. Det var jag annars allt...
Lektion

Gröna uppgifter – i slutet av boken

De gröna avslutande uppgifterna passar när eleverna har läst hela eller nästan hela romanen. Syftet med uppgifterna är att eleverna ska fundera över boken som helhet. Här ser också den uppmärksamma gy...
Lektion

Gula uppgifter – i mitten av boken

När eleverna får de gula uppgifterna bör de befinna sig ungefär i mitt av boken. Här ska de reflektera över innehållet och fördjupa förståelsen av det de hade läst. Längst ner på sidan (Under ”M...
Lektion

Blåa uppgifter – i början av boken

Den första veckan kan eleverna välja mellan de fyra blåa uppgifterna. Syftet med de blåa uppgifterna är att eleverna ska få olika möjligheter att knyta an till bokens första del och arbeta sig in i bo...
Lektion

Sokratiska samtal – samtal på lika villkor

Av: Catarina Walles   Syfte I de sokratiska samtalen lär vi oss att lyssna på andra och träna på att alla får vara med och göra sin röst hörd. Det är också viktigt att vi tränar på att skilja på...
Lektion

Bearbetning av det egna arbetet

Syftet med lektionen är att få eleverna att se värdet av att bearbeta sina produktioner, ge förslag på hur man kan göra det samt att visa eleverna hur man kan använda uppgiftsinstruktionen som stöd i...