Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

96 träffar
Resursmaterial

Läsning – parläsning

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi pratat om. Jag  gissar att det är just interaktionen och utbytet av tankar som gör att de förstår innehållet, börjar tänka djupare, minns bättre och till slut blir läsare.
Resursmaterial

High five nobelklassiker – analysera karaktärsbeskrivning

I den här resursen kan du plocka fram vilken nobelklassiker du vill! Kanske något av Lagerlöf, Hemingway eller Solzjenitsyn. Låt eleverna läsa ett utdrag och hjälpa varandra att analysera en enskild människa, en enskild karaktär. Övningen bygger på kooperativt lärande och stärker samarbete kring det centrala innehållet.
Resursmaterial

Barnens bästa bibliotek – med lärarhandledning

I projektet "Barnens bästa bibliotek" får alla elever i förskoleklass visning av sitt närmaste områdesbibliotek på Biblioteken i Malmö. Varje elev får en bokgåva och dessutom får varje klass en högläsningsbok. 
Resursmaterial

Ankomsten – en estetisk lärprocess om vänskap, inkludering, trygghet och identitet

Resursen utgår från boken ”Ankomsten” av Shaun Tan och innehåller flera olika moment som dramaövningar, läsning, bildanalys och textskrivande. Resursens tematik handlar om vänskap, inklude...
Resursmaterial

MIK för lärare och bibliotekarier

Dagens elever lever i ett alltmer digitaliserat samhälle och därför är regeringens beslut om förändringar i regeringens styrdokument för grundkole-, gymnasie, och vuxenutbildningen fortfarande högaktu...
Lektion

Skriva text för att påverka

Av: Belmina Omerhodzic   Syfte Eleverna utforskar tillsammans med läraren ämnen som är aktuella och som påverkar dem. Eleverna lär sig hur de kan använda sin röst för att påverka andra.    ...
Lektion

1. Vi berättar och beskriver

Aktivitet 1 “Vi berättar och beskriver” Bakgrund  (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) En elev med en utvecklad generell...
Lektion

3. Att presentera en digital presentation

Syftet med lektionen är att eleverna ska presentera och sätta ord på hur de har tänkt och gjort i sin uppdaterade digitala presentation: ”Från kass till klass”. Eleverna får också prova på...
Lektion

Lektion 1

LEKTION 1 Den första lektionen består av tre olika delar.   Del 1 Inledning Jag inleder lektionen med att visa två bilder för eleverna. En bild visar elever i ett svenskt klassrum och annan visa...
Lektion

Lektion 2

Lektion 2 Den här lektionen består av två delar och avslutas med en läxa.    Del 1 Inled lektionen med en kort återkoppling till föregående lektion och sammanställningen av informationen som ele...