Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

180 träffar

Burr – en lekfull övning i att beskriva föremål

I den här övningen tränar eleverna både på att lyssna på en beskrivningen, omsätta beskrivningen genom leta upp det som är beskrivet och berätta vad de hittat som passar in på beskrivningen. I leken B...

Kims lek – att beskriva och memorera

Det här är en traditionell lek som kan göras i många varianter. I den här versionen används naturmaterial. Eleverna tränar på att beskriva vad de har valt att visa och senare i Kims lek att memorera s...

Träna adjektiv med naturmaterial

I den här övningen fyller eleverna en bingobricka med naturmaterial som representerar ett adjektiv och får samtidigt möjlighet att röra sig. Tips! Läs om hur ni kan använda Pedagogiska kartor för att...

Barnens bästa bibliotek – med lärarhandledning

I projektet "Barnens bästa bibliotek" får alla elever i förskoleklass visning av sitt närmaste områdesbibliotek på Biblioteken i Malmö. Varje elev får en bokgåva och dessutom får varje klass en högläsningsbok. 

Var finns nallen? En övning i att beskriva, lyssna och agera

I den här övningen tränar eleverna både på att beskriva, lyssna på en beskrivningen och omsätta beskrivningen genom att hitta nallen. Tips! Läs om hur ni kan använda Pedagogiska kartor för att finna...

Alfons och odjuret – tre språkutvecklande lektioner

Materialet vänder sig till dig som vill jobba språkutvecklande och i samarbete med modersmålslärare. Det innehåller en pedagogisk planering efter Cummins modell samt ett lektionsupplägg för tre lektioner. Upplägget riktar sig till såväl nyanlända som flerspråkiga och svenskspråkiga elever.

MIK för lärare och bibliotekarier

Dagens elever lever i ett alltmer digitaliserat samhälle och därför är regeringens beslut om förändringar i regeringens styrdokument för grundkole-, gymnasie, och vuxenutbildningen fortfarande högaktu...

Träna ord och begrepp genom rörelse

Detta är en övning där eleverna genom mycket rörelse har möjlighet att utöka sitt ordförråd och befästa ord.

Sexfältare – ett stöd för skrivande av beskrivande texter

En sexfältare kan användas som stödstruktur när eleverna ska skriva beskrivande texter om exempelvis djur eller växter. I samband med att eleverna läser faktatexter, ser på film eller gör undersökningar samlar de ämnesspecifika begrepp inom de olika fälten.

Läsning – bokens framsida – under eller efter läsningen

En viktig lässtrategi är att skapa inre bilder av innehållet i en text. Dessa bilder behöver inte endast vara  föreställande utan kan också ge  uttryck för känslor, stämningar och annan förståelse av handlingen.