Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

209 träffar

KIMS LEK – Att beskriva och memorera

Det här är en traditionell lek som kan göras i många varianter. I den här versionen används naturmaterial. Eleverna tränar på att beskriva vad de har valt att visa och senare i Kims lek att memorera s...

TRÄNA ADJEKTIV MED NATURMATERIAL

I den här övningen fyller eleverna en bingobricka med naturmaterial som representerar ett adjektiv och får samtidigt möjlighet att röra sig. Tips! Läs om hur ni kan använda Pedagogiska kartor för att...

KÄRLEK OCH HAT PÅ SOCIALA MEDIER

TEMAT ”MIN DIGITALA VARDAG” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Värdegrund och sociala medier Kärlek och hat på sociala medier I det här området reflekterar eleverna över hur deras eget mående p...

LÄSNING – PARLÄSNING

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi...

LÄSNING – BOKSAMTAL

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi...

Cirkelmodellen

Cirkelmodellen är en stöttande arbetsmodell där man efter att ha byggt upp förförståelse gör gemensamma aktiviteter för att till sist låta eleven skriva på egen hand.

LÄSNING MED FLERSPRÅKIGA ELEVER – LÄSNING PÅ ELEVENS STARKASTE SPRÅK

Forskningen ger belägg för att tillgång till skrift och engagemang för läsande och skrivande främjar litteracitet. Att maximera tillgång till skrift och läs- och skrivengagemanget hos flerspråkiga ele...

Läsning med flerspråkiga elever – högläsning

I detta resursmaterial ges exempel på hur man kan arbeta med flerspråkiga och/eller nyanländas läsning.

FALLET MED DEN NYVAXADE RÅNAREN! SAMARBETA MED GRAMMATIK

Grammatik kan ibland verka tungt att arbeta med och många grammatikövningar sker skriftligt och mekaniskt. I den här övningen ges möjlighet att prata om grammatik. Istället för att eleven lämnas ensam...

Att skriva en berättelse

För att stötta eleverna när de skriver berättelser (narrativ) kan man använda olika mallar. Eleverna får genom att använda dessa möjlighet att planera sitt skrivande så att texterna följer den struktu...