Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

188 träffar
Arbetsområde

Värdegrund

Arbetsområdet “Värdegrund” består av tre lektioner som syftar till att förbättra klassens arbetsro, elevernas förmåga till att anstränga sig mer samt till att utveckla elevernas sociala förmåga att vara omtänksamma och schyssta mot varandra.
Arbetsområde

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.
Arbetsområde

Kooperativt Lärande

Detta arbetsområdet riktar sig till dig som arbetar med eller vill arbeta med Kooperativt Lärande. Här får du veta vad Kooperativt Lärande handlar om och ta del av såväl syftet som olika strukturer samt lektionsplaneringar från pedagoger i Malmö Stad.
Arbetsområde

Givande läsning – för alla elever

Hur får man till gemensam läsning i skolan, som fungerar för alla? I det här upplägget får eleverna välja mellan två olika romaner, och mellan olika uppgifter. Målsättningen är att skapa goda förutsättningar för studiero, läsmotivation och lärande.
Arbetsområde

Vetenskapligt arbete

I det här arbetsområdet bjuder Karolina Göransson och Linda Ellinor Lindberg från Pauliskolan på ett material som handlar om vetenskapligt arbete. Samtliga program på Pauliskolan arbetar med vetenskapliga undersökningar och - skrivande.
Arbetsområde

Bokcirkel – Förvandlad

Läs den spännande boken "Förvandlad" av Mårten Melin och få med dig ett heltäckande material med lektionsplanering, diskussionsfrågor till bokens alla kapitel och förslag på hur du kan jobba med läxan.
Arbetsområde

Presentationstekniskt hjälpmedel med hjärnsmarta inslag

Det här arbetsområdet handlar om muntligt anförande och presentationstekniska hjälpmedel och de kunskapskrav som området behandlar är kopplade till Svenska 1 på gymnasiet. Själva upplägget går så klart att använda på andra kurser även om kunskapskraven är annorlunda. Låna och inspireras helt enkelt.
Arbetsområde

Digitala Hågkomstresor

På hågkomstresor stärks lärandet genom platsens autenticitet, genom att befinna sig där det hände. Historia blir närvarande och verklig menar de som åker på dessa resor. Tyvärr kan inte alla Malmös elever åka på de här resorna, men vi har i materialet här gjort ett försök att förmedla den påverkan som platserna har. Materialet är avsett att stärka kunskap om judiskt liv före andra världskriget, Förintelsen och om antisemitism som den såg ut då. Läraren kan använda materialet i sin helhet eller så kan läraren välja ut ett avsnitt, allt efter behov.
Arbetsområde

Kartläggning – Hitta språket

I förskoleklassen ska eleverna ges förutsättningar för att utveckla förmågan ”kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften”. Denna förmåga kartläggs genom fyra aktiviteter som relaterar till förskoleklassens centrala innehåll.
Arbetsområde

Jag är värdefull

Arbete med arbetsområdet ”Jag är värdefull” pågår och kommer publiceras under 2025