Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

359 träffar

Rätt eller fel på nätet

TEMAT ”RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER ” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Klassens regler på nätet Rätt eller fel på nätet I det här området lär sig eleverna om vilka rättigheter, friheter och s...

Sveriges nationaldag – en tipsrunda om vårt avlånga land!

Den 6 juni är det Sveriges nationaldag och numera en helgdag. Passa på att lära dina elever lite mer om vårt älskade och avlånga land genom att tävla med en tipsrunda om just Sverige.

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.

Hur man kan ha svåra diskussioner med elever i tider av osäkerhet

När vissa traumatiska händelser inträffar kommer barnen att höra om det på ett antal olika sätt, varav några kan vara felaktiga, osäkra eller baserade på rykten eller spekulationer. Varhelst det händer kan händelser skapa känslor av ångest och rädsla. Elever kan då få svårigheter att formulera sina känslor. Denna vägledning ger praktiska förslag på hur du kan strukturera diskussion, vidareutbildning och ifrågasättande vid sådana händelser.

Världskrigens tid och människor

Syftet med uppgifterna är att eleverna ska få möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar. Genom att läsa skönlitteratur utvecklar de sin förmåga att förstå hur andra människor tänker och vad som ligger bakom andra människors sätt att tänka när de väljer olika vägar och handlingsalternativ i sitt liv. 

Allemansrätten – inte störa, inte förstöra!

Allemansrätten är fantastisk. En unik möjlighet att vara på annans mark utan lov och en förutsättning för att njuta av naturen och utöva de sporter eller det friluftsliv vi älskar. Men för att den ska fungera krävs att vi som är ute i naturen respekterar allemansrättens gränser.

Vad vet vi om Valborg?

Valborgsmässoafton kallas för de flesta för "Valborg" och firas alltid den sista april. I Sverige är det en flaggdag eftersom kungen fyller år denna dag. Valborg har inte med kungen att göra utan är en gammal tradition som har firats i Sverige sedan medeltiden. Så varför firar vi Valborg egentligen?

Om #5 Jämställdhet och hur Astrid Lindgren är med oss genom världskrigens tid

Välkommen in i Heléne Nyréns klassrum och ta del av hennes spännande arbete med jämställdhet och hur Astrid Lindgrens finns med genom världskrigens tid.

Internationella kvinnodagen – film och lärarhandledning

Den 8 mars är det internationella kvinnodagen. En dag som handlar om lika rättigheter och jämställdhet. Men vad innebär det egentligen? I den här resursen får du som pedagog underlag för att diskutera rättigheter och jämställdhet.

Inför valet 2022 – samhälle och politik

Snart stundar val i Sverige. I denna resurs hittar du ett lektionsupplägg som passar bra som förberedelse kring samhälle och politik.