Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

238 träffar

Tänkbart moment: spelpresentationer

Ett moment i vilket elevernas färdiga spel kort presenteras för resten av klassen i en form ni kommit överens om i arbetsområdets inledning. Förbered Förbered momentet innan lektionen genom att kontr...

Spela spel

I detta moment får eleverna slutligen testa på varandras spel och ge återkoppling på dessa. Förbered Förbered momentet genom att vid behov möblera om rummet så att de olika grupperna kan placera ut si...

Utvärdering av ”Jag får spel!”

Arbetsområdets sista moment.   Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet. Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång? Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderings...

Symmetri – moment 4

Dela ut varsin post-it-lapp till eleverna och be dem att individuellt beskriva vad som menas med symmetri. Samla in lapparna. Efter lektionen går du som lärare igenom deras svar. Sortera då lapparna...

Moment 2: Jobba med kvadraterna/klotsarna/legobitarna tillsammans med tallinjen

Målet med momentet: Träna in plustecknets och minustecknets betydelse i förhållande till tallinjen. Läraren delar ut cirka tjugo röda och blå kvadrater/klotsar/legobitar. Eleverna har nu i uppdrag att...

Moment 1: Jobba med tallinjen

Målet med momentet: Att placera ut negativa och positiva tal på tallinjen. Se filmen tillsammans Eleverna samlas i respektive grupper. Läraren berättar för eleven vilken grupp hon/han tillhör, var ho...

Från pinnar till tal, del 1 – moment 4

Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...

Pinna på – moment 4

Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...

100 pinnar – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om övningarna “Pinna...

100 pinnar – moment 2

Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med en annan övning där ni ska samla pinnar, närmare bestämt exakt 100 pinnar. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna räkna antalet pinnar och...