På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Mål med momentet: Summering av vad och hur eleven lärt sig.
Ändra gruppkonstellationen med fyra elever i respektive grupp.
Ge uppdraget till var och en i gruppen att berätta för de andra om:
vad han...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om övningen “100 pinn...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba vidare med pinnarna fast på ett annat sätt, nämligen genom att göra egna symboler som kallas “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, del 1”.
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lär...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man ritar “pin...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska börja att träna på tal genom att räkna pinnar i en rörelselek som heter “Pinna på”.
Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antal...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba vidare med “pinntal” men utan att rita alla streck.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna rita och skriva tal med hjälp av “pinntal med osynl...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, del 2”.
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lär...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...