På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Gruppindelning görs, med ca fyra elever i varje grupp.
Eleverna tittar på filmerna en gång till.
Tankekartorna kopieras upp och delas ut, en kopia till varje elev OCH en till gruppen.
Läraren väljer e...
Målet med momentet: Träna addition och subtraktion med positiva tal.
Läraren har delat ut fem röda respektive fem blå kvadrater/klotsar/legobitar per elev.
Parens uppdrag är att:
visa additionen (+3)...
Dela in eleverna i par. Dela därefter ut spelet “Med andra ord – omkretsen” till varje par. Låt de spela spelet. Idén är att förklara ordet på kortet utan att säga vad där står.
Be dem att klip...
Avsluta lektionen och arbetsområdet med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Omkrets-matrise...
Återkoppling från förra lektionen:
Eleverna sätter sig tillsammans i de grupper då de jobbade med tanketavlan förra lektionen.
Läraren visar/ritar en bild med blå kvadrater exempelvis (-5) – (-2...
Mål: Träna och förstå addition med två negativa tal.
Detta är andra momentet av tre.
I slutet av filmen presenteras en tallinje med ett uppdrag.
Elevgruppen arbetar tillsammans, de väljer en tallinj...
Mål: Träna och förstå subtraktion med två negativa tal.
Detta är tredje momentet av tre.
Läraren delar in i grupper om tre.
I slutet av filmen presenteras en tallinje med ett uppdrag.
Elevgruppen ar...
Samtala med eleverna om förra övningen “Symmetri”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vad symm...