Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antalet synliggörs”.
Materiel: Insamlade småpinnar, cirka 5 handdukar eller lakan samt ”Från pinnar till tal-matris” (se lektion 1, moment...
Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antalet synliggörs”.
Materiel: Insamlade småpinnar, penna och anteckningsark samt ”Från pinnar till tal-matris” (se lektion 1, moment 1).
D...
Lektionsmål: ”Kunna rita symmetriska figurer och beräkna dess omkrets”.
Materiel: Kopieringsunderlagen “Symmetri” och “Symmetri – eget exempel” (se bifogade filer, moment 1) samt Omkrets-matris...
Eleverna får uppgiften att bestämma arean i cm2 med två decimalers noggrannhet på det utdelade pappret med hjälp av den utdelade linjalen enskilt. Eleverna ska fylla i sitt svar i ett Google-formulär....
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man använder “...
Berätta för eleverna att ni under denna lektion ska träna på att räkna subtraktion med hjälp av “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med sub...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, subtraktion”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera a...
Avsluta lektionen och arbetsområdet med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar ti...
Med hjälp av google-formulärets sammanställning visas nu klassens svar på tavlan.
Genomför en EPA som problematiserar mätningen och beräkningen. De ska fundera över frågorna:
Varför fick vi olika...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, addition”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att...