Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

64 träffar
Resursmaterial

Veta, tycka och tro

När vet jag, när tror jag och när tycker jag, är en enkel övning att använda i mellanstadiet eller i högstadiets första år för att etablera skillnaden mellan det i skolan ständigt återkommande vetande...
Resursmaterial

Stearin-gas: Att ställa hypoteser och skriva labbrapporter

Stearin-gas är en enkel video med medföljande lektionsplanering och övning som syftar till att introducera eleverna till och låta dem öva att ställa en enkel hypotes och att skriva en laborationsrapport.
Resursmaterial

Produktiva NO-frågor

Produktiva NO-frågor är ett resursmaterial som försöker visa hur man som lärare, genom att ställa rätt sorts frågor, får eleverna att undersöka mer. Produktiva NO-frågor är nämligen frågor som leder till nya upptäckter mer undersökningar och experimenterande samt till resultat. 
Resursmaterial

Begreppskort

Begreppskort kan användas för att fördjupa förståelsen för ord och begrepp inom till exempel naturkunskap och samhällskunskap.
Resursmaterial

Mall för laborationsrapport: åk 4-6

I den här resursen får du en enkel mall för att lära eleverna skriva en laborationsrapport.
Resursmaterial

Från gissning till hypotes

I detta resursmaterial ges exempel på hur man kan utveckla hypotesbegreppet. Från att eleverna får gissa till att de får ställa kvalificerade hypoteser och planera undersökningar. Progressionen sker g...
Resursmaterial

Repetition – tipsrunda i NO för mellanstadiet

Tid för repetition! Här finner du en frågesport att sätta upp för en tipsrunda enskilt eller i grupp. Frågorna blandar biologi, kemi, fysik och teknik och ger möjlighet för både repetition och ny kunskap. Facit finns bifogat.
Lektion

Onödigaste prylen – 1

Här får eleverna fundera på onödiga prylar. Vad är en onödig pryl? Varför tillverkas prylar som inte behövs? Hur påverkas naturresurser och människor? Vilka argument finns för och emot tillverkning oc...
Lektion

Onödigaste prylen – 2

Här förbereder eleverna en poster kring den onödigaste prylen de har valt. De läser varandras och röstar vilken pryl de tycker är den onödigaste via ett google formulär. Moment: Beskriv uppgiften a...
Lektion

Miljöanalys – 1

Här arbetar eleverna i grupp med att analysera skolan utifrån respektive hållbarhetsområde. (Miljöanalysen av den egna skolan är en variant av Naturskyddsföreningens uppgift från Energifallet.) Moment...