Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
En läsaktivtet som sammanfattar förståelsen av innehållet av texten och som också kan fungera som diskussionsunderlag i grupp presenteras i detta resursmaterial.
Arbetsgång
Efter läst t...
Ibland kan det kännas som att orden inte kommer fram. Som om man inte vet hur man ska säga saker, lyckas formulera sig. Hur säger du till någon annan att du vill vara nära dem, hångla eller ha sex? ...
Syftet med lektionen är att få eleverna att förstå vad syftet med ett presentationstekniskt hjälpmedel är samt förstå några av kunskapskraven som är kopplade till presentationstekniskt hjälpmedel.
Lek...
Syftet med lektionen är att få eleverna att fundera över vad man ska tänka på när man skapar en Power Point. Syftet är också att de ska lära genom att göra: att skapa en fungerande Power Point utifrån...
Syftet med lektionen är att eleverna ska presentera och sätta ord på hur de har tänkt och gjort i sin uppdaterade digitala presentation: ”Från kass till klass”. Eleverna får också prova på...
I den första processen får eleverna skriva ett diagnostiskt test, fundera över vad som kännetecknar en skicklig författare, möta olika mindset samt lära sig strategier för att läsa texter. De får ocks...
I den andra processen sätter eleverna ord på vad som kännetecknar en skicklig skribent. De börjar också jobba med hur man skapar en fungerande textstruktur utifrån modellen “The five-paragraph essay”....