I första passet fick eleverna kännedom om barnkonventionen och att alla barn har samma rättigheter. De fick också tillsammans skapa en ”barnkonvention” i klassrummet. Men när började processen att for...
I denna sista lektion ska vi låta eleverna få ta del av alla sina rättigheter.
A) Börja med att titta på den korta filmen nedan!
B) Diskussion
Berätta att det finns 54 st artiklar i ...
För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera förändringar, konflikter och reglera känslor. En grundförutsättning för att våra elever ska lära och samarbeta är...
Här följer en lista med förklaringar över de begrepp som förekommer i Kooperativt lärande.
De begrepp som kräver en längre förklaring finns utförligare beskrivet om du klickar på begreppet.
G...
Säkerhet (Certainty) handlar om osäkerhet eller förutsägbarhet och är av stor betydelse för oss. När vi inte vet vad som ska hända eller vad som förväntas av oss tolkar hjärnan det som ett hot vilket...
De individanpassade studiepaketen inleds med ett incheckningsmöte tillsammans med elevhälsan och ansvarig lärare. Det är viktigt att arbetet blir ”allas” för att det ska kunna bli en del av undervisni...
När incheckningen är genomförd utformas ett studiepaket innehållande:
Ett individuellt schema
Tidshjälpmedel (timglas i olika tidsintervaller eller timstock)
En arbetsordning med möjlighet till paus...
Efter sex till åtta veckor sker en utvärdering där vi följer upp hur det har gått.
Har materialet kunna ta eleven en bit mot uppsatta mål?
Är materialet på rätt nivå?
Behöver något material bytas u...
“Caring is sharing” säger vi och hälsar dig välkommen till första delen i arbetsområdet som introducerar Kooperativt Lärande.
Här följer en film med en introduktion till Kooperativt Lärande som är pub...
I denna del finner du exempel på några av strukturerna som används i Kooperativt lärande och som presenteras i introduktionsfilmen.
De olika strukturerna finns förklarade i nedanstående ”moment&...