Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

327 träffar

Spring på ställen

Deltagare: Enskilt Denna paus går helt enkelt ut på jogga på stället. Kombinera efter klassens ork och kondition. Jogga en minut, vila 30 sekunder. Upprepa två till fyra gånger.

Korsa fötterna och räkna

Deltagare: Parvis Eleverna ställer sig parvis mitt emot varandra. Nu ska de slå ihop sina högerfötter en gång. Därefter ska de slå ihop sina vänsterfötter två gånger. Slutligen ska de återigen slå iho...

Mingel på mattan

Till den här övningen behövs en matta. Det ska vara trångt för gruppen att vara på mattan, men alla kroppsdelar ska vara innanför mattkanten. Säg till dem att vända på mattan, utan att prata me...

Lunchpuls

Deltagare: Alla Kan lunchrasten utökas med 20 minuter några gånger i veckan så är lunchpuls ett perfekt sätt för att få elevernas koncentration att öka. Anordna pulshöjande aktiviteter under cirka 20...

Bilda nya par

Deltagare: Alla För att bilda nya par vid arbete eller dylikt och samtidigt passa på att röra sig kan man göra så här: Låt alla vandra runt i klassrummet tills läraren säger “stopp”. Eleverna stannar...

Break med ballonger

Alla knyter en ballong kring ena benet, sen gäller det att smälla alla andras ballonger och rädda sin egen. Leken höjer energinivån och har ett tävlingsmoment. Varning för höga ljud. Material: bal...

Mysigt med morse

Pedagogen delar in eleverna i grupper om fem till sex personer. Varje grupp ska bilda en ring genom att hålla i varandras händer. Den som gick och la sig senast i går kväll börjar som gruppens “starta...

Klura min konst

Den här Brain Breaken behöver antingen ett klassrum med flera fönster eller att man använder stora papper och tejpar upp på väggen. Pedagogen tar med tavelpennor så att varannan elev i klassen får en...

Namnlek

Deltagare: Alla Alla går runt och minglar i klassrummet. När eleven möter en annan elev ska de skaka hand och presentera sig med förnamn. Då byter eleverna namn med varandra. Exempelvis får Elsa heta...

Stationer

Deltagare: Alla När klassen ska arbeta med frågor eller uppgifter från ett papper kan pedagogen i förväg sätta upp de olika frågorna/uppgifterna på väggarna i klassrummet vilket bildar olika stationer...