På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
I detta material finns begreppsordlistor för matematik översatt till olika språk från Skolverkets hemsida. Mattebegreppen passar framförallt till grundskolan årskurs 7-9 men ordlistorna kan även vara användbara på gymnasienivå.
Metoden "Concept attainment" (begreppserövrande) är ett sätt att hjälpa elever att kunna och förstå ord och begrepp. Allra bäst funkar det för abstrakta begrepp eller koncept.
Målet med denna resurs är att du som pedagog ska lära dig att skapa ett digitalt klassrum för din klass eller undervisningsgrupp. Webbplatsen som resursen länkar till utvecklades under VT 2017 och bes...
Bilduppgiften riktar sig till elever som behöver extra stöd i hur man ska genomföra en uppgift samt i vilken ordning. Uppgiften har tydliga steg-för-steg-instruktioner som är avbockningsbara efter va...
Ta del av elva olika lathundar inom fem olika matematiska områden. En lathund kan exempelvis användas av en nybörjare som behöver komma igång eller någon som behöver påminna sig om vilka steg som ska göras i vilken ordning.
Missa inte det spanska smörgåsbordet! Resursen bjuder på 45 olika små uppgifter som alla syftar till att träna på spanska. Under fyra veckor ska eleverna göra minst fem uppgifter i veckan och presentera dem i en dagbok, Diario de actividades.
Vill du använda skolans energianvändning i undervisningen? Använd tillhörande länk nedan för att kunna läsa hur mycket el för uppvärmning, el övrigt samt varmvatten som använts. Statistiken är uppdela...
Den 20 november 1989 antogs FN:s konvention om barnens rättigheter. Runt om i världen firas därför den stora barndagen som uppmärksammar barns situation världen över. Barnkonventionen innehåller 54 artiklar (bestämmelser) som handlar om mänskliga rättigheter för barn med syftet att påverka och förbättra situationen för barn runt om i världen.
Hur gör man för att göra sitt klassrum så tillgängligt som möjligt? Om man vill skapa en plats där eleverna kan och får vara kreativa, ges möjlighet att samtala, får känna sig trygga och där alla elever verkligen får ”rum”. Ja hur gör man?
I denna serie av sex avsnitt får du som pedagog ett enkelt och smidigt arbetsmaterial för att påbörja arbetet med trygghet och studiero. Värdegrundsarbetet är något som ska genomsyra allt vi gör i sko...