Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

103 träffar
Arbetsområde

Brain breaks i klassrummet

Med en Brain Break ger du eleverna en mental paus oftast i kombination med en pulshöjande aktivitet. Genom rörelse ökar elevernas vakenhetsgrad, koncentration och kreativitet. Även mindre mängd rörelse ger effekt.
Arbetsområde

Diana – naturens väktare åk 7-9

Skulpturen Diana – naturens väktare av Ernst Billgren är ett konstverk med många lager. Ju mer den betraktas ju fler frågor väcks. I lektionsmaterialet ”Diana, naturens väktare” får...
Arbetsområde

Ekosystemtjänster i pedagogiken

Vi människor är en del av naturen. Samtidigt är vi beroende av det som finns och händer i naturen på många sätt. Syret vi andas kommer från växter och i skogen hämtar vi virke och bränsle. Humlor och...
Arbetsområde

Plast i havets ekosystem

Människornas påverkan på naturen blir mer och mer synlig.  Plast är ett material som används mycket, men hur påverkas vattnet och djurlivet utanför Malmö av människans användning av plastprodukter?
Arbetsområde

Malmös judiska historia

Syftet med undervisningsmaterialet Malmös judiska historia är att eleverna ska lära sig mer om den judiska närvaro som funnits i Malmö historiskt. Sedan mitten 1800-talet har det funnits en judisk närvaro i staden.
Arbetsområde

Utveckla dina resonemang i Samhällskunskap och SO

Det här arbetsområdet är språkutvecklande och handlar om att utveckla elevernas förmåga att resonera, främst kring orsaker. Ta del av dokument som förklarar, förtydligar, exemplifierar och konkretiserar vad det innebär att resonera. Innehållet vänder sig till både dig och dina elever.
Arbetsområde

Inventering av gradient – från äng till kulle

Att arbeta med en gradient är ett bra sätt att synliggöra olika parametrar inom biologins värld. I flera av Malmös parken finns möjlighet att se en förändring längs en gradiet, till exempel i Hammarspark.
Arbetsområde

Introduktion till programmering

Det pratas så mycket om programmering men vad är det? Är det inte svårt, med en massa konstiga tecken? Hur kommer man igång? Var ska man börja?
Arbetsområde

Givande läsning – för alla elever

Hur får man till gemensam läsning i skolan, som fungerar för alla? I det här upplägget får eleverna välja mellan två olika romaner, och mellan olika uppgifter. Målsättningen är att skapa goda förutsättningar för studiero, läsmotivation och lärande.
Resursmaterial

Gymnasiemässa – stödfrågor för ett klokt gymnasieval

Dags för gymnasiemässa! Svårt att välja? Svårt att ställa kloka frågor? Ta hjälp av studie- och yrkesvägledaren Petra Parmvis stödfrågor som hjälper eleven att samla viktig information inför sitt gymnasieval.