Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

100 träffar

Reglerande

I den här lektionen hittar du reglerande ekosystemtjänster, det vill säga tjänster som bidrar till att hålla saker och ting i balans och på en ”lagom nivå”. Det kan till exempel handla om...

Stödjande

I den här lektionen hittar du stödjande ekosystemtjänster, det vill säga sådant som behövs för att de övriga ekosystemtjänsterna ska fungera. Det kan till exempel handla om livsmiljöer, kretslopp och...

Lektion 4: Robotar

Den fjärde lektionen består av tre moment. Under lektionen kommer eleverna att introduceras till Bluebot som är en enkel liten robot som man programmerar genom att trycka på knapparna den har på rygge...

Lektion 2: Dansa mer

Den andra lektionen består av tre moment. Under lektionen kommer du att introducera eleverna till tre nya instruktioner (danskort). Ni kommer först att öva på dem tillsammans och sedan kommer eleverna...

Pedagogiska pauser (small)

Här hittar du Brain Breaks som har ett pedagogiskt innehåll. De passar bra i undervisningen när du vill dela in klassen i grupper eller par, rösta eller jobba vid stationer. De är inte pulshöjande ell...

Resonemang

I sju dokument får du vägledning och hjälp med att konkretisera vad det innebär att resonera. Samtliga dokument ligger också under ”moment” vilket innebär att du enkelt kan importera dem t...

Orsaker

I det här momentet presenteras sex dokument som handlar om orsaker. Under moment ligger samtliga dokument samlade och du kan enkelt importera dem till ditt Classroom.    Dokument om orsaker: Enke...

Kulturella

I den här lektionen hittar du kulturella ekosystemtjänster. Här finns sådant vi behöver för att må bra och trivas. Det kan till exempel handla om lugn, tystnad och skönhet men också om aktiviteter och...

Var är skräpet? Vad kan jag göra?

5.   A) Eleverna ska förbereda en muntlig redovisning med bildstöd. Bildstödet ska innehålla någon form av tabeller, bilder och/eller diagram. Ett eller flera områden som eleverna kan beröra kan vara:...

Håvning vid Öresunds strandkant

4.   A) Förbered eleverna inför besöket på naturum Öresund genom att titta tillsammans och diskutera filmerna: • Vad finns i havslådan • Hur man använder nyckelkartan • Hur man håvar • Hur man markera...