På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
3. Efterarbete
A) Efterarbete i klassrummet: Instruera eleverna vad den skriftliga redovisningen ska innehålla: Redovisa er beskrivning av platsen och slutsatserna med hjälp av tabell, diagram och bil...
2. Markinventering
A) Förbered eleverna så att de har lättare att identifiera växterna som de kommer att hitta under inventeringen. I mindre grupper ska de skapa sin egen sorteringsnyckling för att sk...
1. Vad heter växterna?
A) Välj ut ett naturområde där det sker en förändring, till exempel en sträckning från skog till äng, en sträckning från torrmark till våtmark, det vill säga en gradient. Sträck...
4. Skapande av egen skulptur
1. Återberättande efter besöket
Låt eleverna efter besöket att återberätta vad ni sett i Kungsparken utifrån de bilder som eleverna tagit själva och skulpturanalysfrågorna...
3. Besök i Kungsparken
Förbered eleverna inför skulpturbesöket. Använd Storbildsunderlag sidan 12-13 som stöd. Här finns en karta över var skulpturen är placerad och en bild av den.
För att förbereda...
1. Faktabakgrund om konstverket Ernst Billgren och Diana – naturens väktare
Läs texten Ernst Billgren och konstverket Diana för eleverna för att förbereda dem inför arbetet.
2. Sagan om Dianas jakt
Berätta om projektets upplägg. Använd första och andra bilden i Storbildsunderlag. Här får eleverna en översikt över arbetet och bedömning.
Efterhand som arbetet fortskrider k...
I det här momentet presenteras sex dokument som hjälper eleverna i sitt skrivarbete med uppgifter som kräver att de resonerar. Under moment ligger samtliga dokument samlade och du kan enkelt importera...
Här kan du ta del av flera olika konkreta sätt som du kan jobba med språkutvecklande arbetssätt i din SO-undervisning.
Språkliga mål
Synliggör och tydliggör arbetsområdets/lektionens språkliga...