Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

100 träffar

Efterarbete

3. Efterarbete A) Efterarbete i klassrummet: Instruera eleverna vad den skriftliga redovisningen ska innehålla: Redovisa er beskrivning av platsen och slutsatserna med hjälp av tabell, diagram och bil...

Markinventering

2. Markinventering A) Förbered eleverna så att de har lättare att identifiera växterna som de kommer att hitta under inventeringen. I mindre grupper ska de skapa sin egen sorteringsnyckling för att sk...

Vad heter växterna?

1. Vad heter växterna? A) Välj ut ett naturområde där det sker en förändring, till exempel en sträckning från skog till äng, en sträckning från torrmark till våtmark, det vill säga en gradient. Sträck...

Skapande av egen skulptur

4. Skapande av egen skulptur 1. Återberättande efter besöket Låt eleverna efter besöket att återberätta vad ni sett i Kungsparken utifrån de bilder som eleverna tagit själva och skulpturanalysfrågorna...

Besök i Kungsparken

3. Besök i Kungsparken Förbered eleverna inför skulpturbesöket. Använd Storbildsunderlag sidan 12-13 som stöd. Här finns en karta över var skulpturen är placerad och en bild av den. För att förbereda...

Faktabakgrund om konstverket Ernst Billgren och Diana – naturens väktare

1. Faktabakgrund om konstverket Ernst Billgren och Diana – naturens väktare Läs texten Ernst Billgren och konstverket Diana för eleverna för att förbereda dem inför arbetet.

Sagan om Dianas jakt

2. Sagan om Dianas jakt Berätta om projektets upplägg. Använd första och andra bilden i Storbildsunderlag. Här får eleverna en översikt över arbetet och bedömning. Efterhand som arbetet fortskrider k...

Skoj med samarbete (medium)

Här hittar du Brain Breaks som syftar till att skapa samhörighet genom samarbete. Kombinera pausen med att bygga på sammanhållningen.

Skrivmallar

I det här momentet presenteras sex dokument som hjälper eleverna i sitt skrivarbete med uppgifter som kräver att de resonerar. Under moment ligger samtliga dokument samlade och du kan enkelt importera...

Språkutvecklande arbetssätt i SO

Här kan du ta del av flera olika konkreta sätt som du kan jobba med språkutvecklande arbetssätt i din SO-undervisning.    Språkliga mål Synliggör och tydliggör arbetsområdets/lektionens språkliga...