Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

137 träffar
Lektion

2. Hjärnan och lärande

När man förstår en del grundläggande principer om hjärnan och lärande kan man också välja effektiva strategier för sitt läsande och lärande. Genom att koppla hjärnan och lärande till lässtrategierna f...
Lektion

1. Lässtrategier – en översikt

En lässtrategi kan definieras som ett avsiktligt försök att kontrollera och styra läsarens ansträngning för att avkoda, förstå ord och skapa mening i texter. Utifrån den definitionen kan en strategi t...
Lektion

TRÄFF 10

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 10 Att få information om hur man kan hantera programmering med elever som inte inte lärt sig programmera i grundskolan Att få...
Lektion

TRÄFF 12

Nedan finner du presentationen med genomgång och uppgifter. Mål med träff 12 Att presentera sin examensuppgift Att fundera på hur man går vidare med programmering i matematikundervisningen PRESENTAT...
Modul

Grundläggande modeller

Här kan du ta del av ett urval grundläggande modeller för ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Modellerna kan bli ett stöd i ditt arbete med planering, genomförande och uppföljning av...
Lektion

Treblinka

I de sista filmerna besöker gruppen minnesplatsen för Förintelselägret Treblinka II. Lägret skapades som del i den plan som kallades Aktion Reinhardt vars mål var att utplåna de polska judarna. Gruppe...
Lektion

Białystok

I nordöstra Polen ligger Bialystok, en stad med idag nästan 300 000 invånare. Före andra världskriget var Bialystok den stad i världen som hade den största andelen judiska stadsbor. Som mest utgjordes...
Lektion

Tykocin

Strax väster om Bialystok ligger en liten by vid namn Tykocin. Hit kommer gruppen för att söka efter byns judiska förflutna som religiöst center för judar i Östra Polen. I första filmen får gruppen up...
Lektion

Upproret

Det är våren 1942 och Hitlers födelsedag närmar sig. Heinrich Himmler bestämmer sig för att ge sin ledare ett Warszawa tömt på sin judiska befolkning. De flesta i gettot hade vid den här tiden redan s...
Lektion

Barnhemmet II

Janusz Korczak var jude och barnen på hans barnhem var judar, därför tvingades de att flytta in i gettot 1940. Barnhemmet kom först att ligga på Chlodnagatan. Därefter fick det flytta ännu en gång til...