Här ges en illustrativ och förenklad bild av minnesprocessen som förklarar varför det är viktigt att tänka aktiva tankar när man vill minnas. Här nämns också begrepp såsom “minnesledtrådar”, “framploc...
I det här klippet betonas och förtydligas vikten av den kontrollerade uppmärksamheten när du vill minnas något. Här får eleverna veta vad som händer när de utsätts för distraktioner och varför det spa...
Följande klipp förklarar för eleverna hur det begränsade arbetsminnet, som ibland används synonymt med korttidsminnet, fungerar. Eleverna får kunskap om hur känsligt arbetsminnet är för distraktioner...
Följande klipp ger en förenklad men illustrativ förklaring om hur det går till när man lär sig något nytt och varför det är naturligt att det är svårt i början.
ÖVNING: ÄGARE ÖVER DITT LÄRANDE...
Den här Brain Breaken behöver antingen ett klassrum med flera fönster eller att man använder stora papper och tejpar upp på väggen. Pedagogen tar med tavelpennor så att varannan elev i klassen får en...
Till läraren: När du tycker att det är dax att repetera vad ni har gått igenom passa då på att göra det stående.
Skriv nyckelord eller meningar på tavlan eller på en power point. Låt eleverna repete...
Pedagogen delar in eleverna i grupper om fem till sex personer. Varje grupp ska bilda en ring genom att hålla i varandras händer. Den som gick och la sig senast i går kväll börjar som gruppens “starta...
Klippet handlar om vikten av förförståelse kopplat till hjärnans behov av att se mönster och förmåga att fylla i delar som saknas. Lika viktigt är det för eleverna att aktivera sina långtidsminnen kri...
Deltagare: Enskilt
Rita bokstaven “A” i luften och säg samtidigt “1”. Fortsätt på samma sätt så långt du kan genom att rita “B” och säg “2”, C och säg “3” och så vidare.
Deltagare: Enskilt
Eleverna ställer sig upp bakom sina stolar och uppmanas att med ena handen göra en stor cirkel framåt och med andra handen en liten cirkel bakåt. Därefter byter man och gör tvärtom....