Eleverna står upp och bildar par. De ska hålla varandras handflator mitt emot varandra med några centimeters mellanrum. Den som gick upp tidigast i morse börjar. Denne ska “skriva” fyra bokstäver i lu...
Eleverna står upp bakom sina bänkar. De ska samarbeta i par. Pedagogen skriver ett ord på tavlan men där bokstäverna har hamnat i oordning: Exempelvis: t x l a i b i→ taxibil. Eleverna ska gissa ordet...
I det här klippet betonas och förtydligas vikten av den kontrollerade uppmärksamheten när du vill minnas något. Här får eleverna veta vad som händer när de utsätts för distraktioner och varför det spa...
Pedagogen delar in eleverna i grupper om fem till sex personer. Varje grupp ska bilda en ring genom att hålla i varandras händer. Den som gick och la sig senast i går kväll börjar som gruppens “starta...
Följande klipp förklarar för eleverna hur det begränsade arbetsminnet, som ibland används synonymt med korttidsminnet, fungerar. Eleverna får kunskap om hur känsligt arbetsminnet är för distraktioner...
Följande klipp ger en förenklad men illustrativ förklaring om hur det går till när man lär sig något nytt och varför det är naturligt att det är svårt i början.
ÖVNING: ÄGARE ÖVER DITT LÄRANDE...
Den här Brain Breaken behöver antingen ett klassrum med flera fönster eller att man använder stora papper och tejpar upp på väggen. Pedagogen tar med tavelpennor så att varannan elev i klassen får en...
Alla knyter en ballong kring ena benet, sen gäller det att smälla alla andras ballonger och rädda sin egen.
Leken höjer energinivån och har ett tävlingsmoment. Varning för höga ljud.
Material: bal...
Eleverna bildar en cirkel och håller varandras händer. En elev är startare och klämmer runt en av händerna som denne håller i. Då startar det en reaktion där man skickar vidare handklämmen genom att k...
Denna lek är en variant på “Sten, sax, påse” men görs i grupper.
Klassen delar in sig i två grupper som ställer sig på led mitt emot varandra. Grupperna bestämmer vilket tecken de ska välja och när b...