Uppgiften presenteras. De ska avgöra om tiden för en svängning beror på vinkeln (se bild).
Berätta att teorin säger att vinkeln inte ska ha betydelse.
Genomför en EPA om:
Hur ska tiden mätas?
Hur m...
Be sekreterarna i varje grupp en i taget att redovisa anledningarna till att vilja äta viss mat och skriv upp de olika anledningarna på tavlan. Låt en grupp säga en anledning och gå vidare till näst...
Denna övning kräver lite utrymme då alla elever inledningsvis ska ha var sin stol och behöver kunna röra sig runt i rummet. Var noga med att ingen skadar sig om det blir för vilt.
Ställ stolarna i rum...
Denna övning skapar gemenskap och uppmuntrar till samarbete.
Eleverna ställer sig i en stor cirkel och tar varandra i händerna. De ska stå ganska tätt. Beroende på vad som passar kan klassen göra en e...
Inled med att ta upp att inom all vetenskap är perspektiv ett viktigt redskap för att analysera och förstå omvärlden.
Be eleverna definiera begreppet “perspektiv”.
aspekt, infallsvinkel, punkt eller...
Be eleverna under tystnad, fundera på vad de vill äta varje dag eller ofta och varför/anledningen till att de vill äta detta. Eleverna berättar för varandra i grupperna. Eleven till vänster om sekret...
Till läraren: När du tycker att det är dax att repetera vad ni har gått igenom passa då på att göra det stående.
Skriv nyckelord eller meningar på tavlan eller på en power point. Låt eleverna repete...
Till läraren: En brain break som passar bra när klassen behöver ta en paus och du vill kombinera det med att skapa nya bänkpar som ska jobba ihop.
Ha lappar med alla elevernas namn i en låda el...
Case: Eleverna ansvarar för maten på en stor internationell konferens. Det finns deltagare från alla världsdelar, både män och kvinnor och religiös och kulturell hänsyn måste tas.
Vad påverkar vad som...