Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

379 träffar

Brain breaks i klassrummet

Med en Brain Break ger du eleverna en mental paus oftast i kombination med en pulshöjande aktivitet. Genom rörelse ökar elevernas vakenhetsgrad, koncentration och kreativitet. Även mindre mängd rörelse ger effekt.

Ge rasismer rött kort!

Det här arbetsområdet har som fokus att fördjupa sig inom FN:s konvention om barnens rättigheter. Genom att använda oss av UNESCOs demokratiska utbildningsperspektiv; Lära om, Lära genom och Lära för, kan vi ta vara på elevernas egna erfarenheter och perspektiv i kunskapsutvecklingen.

Konspirationsteorier

I det här arbetsområdet ska eleverna få utveckla sin förståelse av nutiden samt förmåga att orientera sig inför framtiden. Historia används för att både påverka samhällsförändringar och för att skapa olika identiteter.

Presentationstekniskt hjälpmedel med hjärnsmarta inslag

Det här arbetsområdet handlar om muntligt anförande och presentationstekniska hjälpmedel och de kunskapskrav som området behandlar är kopplade till Svenska 1 på gymnasiet. Själva upplägget går så klart att använda på andra kurser även om kunskapskraven är annorlunda. Låna och inspireras helt enkelt.

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.

Mode – igår, idag och imorgon

Introduktion – Vilken snygg tröja du har! – Tack! Visst är den fin! – Verkligen! Var har du fått den ifrån? – Jag köpte den i den nya affärer runt hörnet. Du vet den som säljer...

Hur våra elever blir goda skribenter

Målet med arbetsområdet är att utifrån styrdokumenten, att få eleverna att bli bättre och mer självständiga skribenter i engelska och utveckla deras lärande genom en växelverkan mellan höga förväntningar och ett tydligt lärar- och kamratstöd.

Historiebruk med Malmö som utgångspunkt – Karl X Gustav

Mitt på Stortorget är en staty av Karl X Gustav placerad. Valet av statyn på Stortorget är idag ifrågasatt och omdiskuterat. Redan innan statyn invigdes diskuterades denna fråga. Genom att arbeta med historiebruk både där samtiden är nutid och samtiden är dåtid får eleverna förstå och upptäcka historiebruk genom statyn av Karl X Gustav.

THINGS FALL APART – STUDY PACK (under uppbyggnad)

I det här arbetsområdet för gymnasiet ligger fokus på litteraturen, innehållet och kontexten. Eleverna läser romanen ”Things fall apart” av Chinua Achebe och sätter sig även in i landet, k...

Historiebruk med Malmö som utgångspunkt – Mazettifabriken och Mazettireklam

I slutet av 1800-talet flyttade den danske affärsmannen Emil Nissen till Malmö. Han startade Malmö Choklad och Konfektfabrik 1888 som senare blev Mazetti. Idag är detta en plats för kulturverksamhet.