På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Precis utanför porten på Malmö Museer står en av de vita bussarna som hämtade hem flyktingar från tyska koncentrationsläger. Bussen ingår i utställningen "Välkommen till Sverige" som belyser museet som flyktingförläggning.
Det här arbetsområdet riktar sig till dig som undervisar i historia på gymnasiet. Här presenteras olika historiska områden och kan användas som ett smörgåsbord att plocka av. Använd dig av den del som passar in i din kurs i den historiska epok eller område där du vill ha en genomgång.
Fortbildningen vänder sig till matematiklärare på gymnasiet och komvux. Materialet kan även med fördel användas för matematiklärare i grundskolans år 7-9.
Vi människor är en del av naturen. Samtidigt är vi beroende av det som finns och händer i naturen på många sätt. Syret vi andas kommer från växter och i skogen hämtar vi virke och bränsle. Humlor och...
Om arbetsområdet
I det här arbetsområdet bjuder Karolina Göransson och Linda Ellinor Lindberg från Pauliskolan på ett material som handlar om vetenskapligt arbete. Samtliga program på Pauliskolan arbe...
Ämne:
Ämnesövergripande
Svenska
Språk:
Svenska
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
År 1
År 2
Skrivet av: karolina.goranssonlindaellinore.lindberg
På Pauliskolan ger vi eleverna en gemensam och likvärdig introduktion till gymnasiestudierna. När eleverna kommer till gymnasiet ser förkunskaperna väldigt olika ut, och därför har skolan tagit fram sex lektioner som ettorna tar del av under sin första tid på skolan.
Ämne:
Fysik
Matematik
Samhällskunskap
Svenska
Svenska som andraspråk
Språk:
Svenska
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Gyvux
Skrivet av: Magnus Dahlstromkarolina.goranssonlindaellinore.lindbergcamilla.lindskoug
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Att omvandla förståelsen av innehållet i en skönlitterär bok till en boktrailer är kreativt men framför allt en kognitivt krävande uppgift. Med rätt stöttning kommer eleverna att utveckla flera förmåg...