Dags att förklara en kort film i en egen inspelning, med ett digitalt verktyg.
Det som ska förklaras i en skärminspelning är ”Hur håller droppen ihop?”
Vid behov: Repetera instruktionsfilm...
Eleverna delar sina förklaringar med en annan grupps deltagare (och med dig som lärare). Mottagande grupp läser och ger respons till förbättringar.
Tanken är att eleverna tar/får idéer av varandra.
Du...
Fördela eleverna i grupper om fyra stycken.
Eleverna berättar, i grupper om fyra stycken, vad det genomförda experimentet handlade om och vad som hände.
Därefter skriver de tillsammans i gruppen, en...
Förberedelse för läraren
Material att ta fram till eleverna: Bägare (250 ml), sked, salt och vatten.
Saltet hälls upp i en större gemensam bägare där eleverna hämtar saltet. En tesked sätts i saltbä...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet. Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderings...
I detta moment får eleverna slutligen testa på varandras spel och ge återkoppling på dessa.
Förbered
Förbered momentet genom att vid behov möblera om rummet så att de olika grupperna kan placera ut si...
Lektionsmål:
Eleven skapar en film där ord och begrepp används för att förklara vattenmolekylernas intra- och intermolekylära krafter och hur värmeenergin påverkar molekylrörelsen (intra = mellan ato...
Så när är det läge att från skolans sida bjuda in för att höra den ”andra sidan” av en fråga (för nyansens skull) och när är det läge att bara avfärda något som helt irrelevant och inte vä...
Ett moment i vilket du som lärare tillfälligt bryter det självständiga arbetet (alternativt ger denna info innan det självständiga arbetet påbörjas) och ger lite tips kring effektiv återkoppling och k...
Detta är det moment som inleder arbetsområdet och här hoppar du med fördel rakt in i övningen utan att känna att du måste presentera hela arbetsområdet först. Detta är momentet som förhoppningsvis väc...