I detta moment ska eleverna räkna på en biodlares utgifter och inkomster:.
Bi-fråga 3:
Exempel: En biodlare får 35 kg honung från en bikupa ett år.
Hen säljer honungen för 100 kr/kg.
Hen har utgifter...
För att kunna få av honungen från honungsramarna utan att förstöra honungen brukar man snurra ramarna i en slags tunna som kallas honungsslunga. Då rinner den flytande honungen ner i en spann där man...
I all hantering av livsmedel är det viktigt med god hygien. Så är det också med honung. Däremot håller sig honung länge eftersom det innehåller mycket socker. Socker är konserverande (= gör att det hå...
Bi fråga 1: Bina lär sig känna igen allt i sin nära omgivning så att de lätt hittar tillbaka till kupan (bihuset). Om man flyttar kupan under säsongen så flyger bina fel eftersom de har vant sig vid h...
Börja med att titta på introduktionsfilmen – bina på flustret.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om honung och bin.
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om båtarna ni vek, oc...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram. ...
Under denna lektion genomförs en övningen som heter “Fartfyllda farkoster”. Titta på de två instruktionsfilmerna med samma namn, se nedan. Filmerna visar exempel på hur man kan vika båtar. Efter film...
Berätta att ni under denna lektion ska vika egna båtar i papp och undersöka vilken form/konstruktion som rör sig snabbast framåt i vatten.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna vika egna farkoster...