Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

477 träffar

Daggmask – moment 3

Under återkopplingen pratade ni om blad. Berätta för eleverna att blad och alla växter innehåller näring och energi. Näringingsämnena finns i jorden och i vattnet som växterna suger upp. Energin komme...

Vänskap – moment 1

Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).  Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de...

Hjärnan – moment 1

Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut). Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...

Vänskap – moment 3

Övning – skrynkla pappret  Dela ut varsitt A4-papper till eleverna. Be dem att skrynkla ihop sitt papper och riktigt knyckla ihop det. Säg sedan att de ska släta ut pappret igen och försöka g...

Fånga vaden

Deltagare: Parvis Eleverna står mitt emot varandra och på pedagogens signal ska de försöka fånga varandras vader. Man fångar någon annans vad genom att klappa till den. Varje “vadklapp” ger ett poäng...

Blandningar och lösningar – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.

Vänskap – moment 4

Be eleverna att under en stund fundera på vad de lärt sig och tagit till sig under lektionen. Låt dem sedan uppdatera sina Värdegrund-matriser.

Badbollen

Deltagare: Alla Ni behöver en uppblåsbar badboll eller en ballong (eller flera om man vill ha en större utmaning och mer rörelse). Nu är utmaningen att tillsammans hålla bollen/bollarna i luften under...

Insektshotell – moment 3

GÖRA INSEKTSFÄLLA Med hjälp av burkar, kartonger och naturmaterial låter du eleverna tillverka insektshotell. Låt gärna eleverna jobba i par eller mindre grupper. Bilden nedan kan fungera som inspir...

Insektshotell – moment 1

Om ni inte redan tittat i potatisfällorna gör ni det nu. Samtala sedan med eleverna om den övningen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns. Fortsätt...