Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

141 träffar

Kartläggning – Hitta matematiken

“Hitta matematiken” ger läraren möjlighet att observera och iaktta elevernas förmågor inom olika områden av betydelse för kunskapsutveckling i matematik. Varje aktivitet hittar du i enskilda lektioner/moduler.

Estetiska lärprocesser i förskolan

I det här arbetsområdet presenterar Susanna Maier ett upplägg kring hur man kan introducera och arbeta med keramisk lera i förskolan.

Lärande lek

I detta arbetsområdet fördjupar du dig i den lärande leken. Du kommer att få förståelse för varför leken är så viktig och hur den kan tillämpas i klassrummet. Du får också lära dig hur du bygger upp en lekmiljö och du får tips och inspiration på olika miljöer och meningsskapande aktiviteter. 

”Bästa friends forever” – kartläggning och undervisning med fokus på flerspråkiga elevers lärande

Detta stödmaterial har ett särskilt fokus på arbete i samband med högläsning för elever som inte har svenska som modersmål.

Kartläggning – Hitta språket

I förskoleklassen ska eleverna ges förutsättningar för att utveckla förmågan ”kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften”. Denna förmåga kartläggs genom fyra aktiviteter som relaterar till förskoleklassens centrala innehåll.

Kooperativt Lärande

Detta arbetsområdet riktar sig till dig som arbetar med eller vill arbeta med Kooperativt Lärande. Här får du veta vad Kooperativt Lärande handlar om och ta del av såväl syftet som olika strukturer samt lektionsplaneringar från pedagoger i Malmö Stad.

Introduktion till programmering

Det pratas så mycket om programmering men vad är det? Är det inte svårt, med en massa konstiga tecken? Hur kommer man igång? Var ska man börja?

Börja skolan

Möt Adam och Selma! De går sista året på förskolan och är mycket nyfikna på skolan. Häng med när de utforskar skolans värld genom filmklipp, reflektion och uppdrag.

Jordgubbsbarnen – undervisning med fokus på högläsning och flerspråkiga elevers lärande

Detta stödmaterial har ett särskilt fokus på arbete i samband med högläsning för elever som inte har svenska som modersmål.

90 sekunders högläsning

Anne Marie Körling är lärare och välkänd författare av i synnerhet pedagogisk litteratur. Hon var Sveriges läsambassadör 2015-2017 och framhåller ofta hur viktig högläsningen är oavsett elevers förutsättningar och ålder.