Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

142 träffar

Begreppsmoln före läsning

Med hjälp av begreppsmoln kan du stötta eleverna innan de ska läsa en faktatext. 

T.H.I.E.V.E.S – en strategi innan läsning av faktatexter

I den här resursen får du en övergripande beskrivning av THIEVES – en strategi att använda innan läsning. Ladda gärna ner dokumenten nedan som beskriver hur eleverna kan jobba med THIEVES.  ...

Plantera solrosor i klassrummet

I den här resursen får ni tips på hur ni enkelt kan odla solrosor i klassrummet för att sedan plantera ut dem i jorden när det blir lite varmare framåt maj.

Skolbibliotekariernas boktips inför jullovet – 2022

Malmös skolbibliotekarier delar med sig av boktips inför jullovet 2022. Hoppas du och dina elever hittar titlar som lockar till läsning! Här hittar du tips som skolbibliotekarierna tycker är oumbärliga för ett långt och läsfyllt jullov! Kanske hittar du nya titlar eller äldre favoriter eller kanske böcker att skriva på önskelistan!

Kubbspel och värdegrundsarbete

Sällskapsspelet Kubb är en återkommande tradition under vår- och sommarperioderna i Sverige. Men kubb kan också bli ett verktyg för att arbeta med värdegrund i förskolan. På Tröskans förskola har barnen både fått lära sig spela kubb och öva på att vara goda medmänniskor.

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.

Bina behöver mat – gör fröbomber

Fritids och förskola - se hit! Här kan du läsa om hur man gör fröbomber och beställa hem ingredienser till din verksamhet (fritids och förskola). Först till kvarn gäller!

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.

Odla med det du har

Det finns ingen anledning att köpa fröer när vi redan har så mycket runt oss som går att odla. I frukter och grönsaker som vi äter finns kärnor och fröer som vi oftast slänger.

Högläsning för förskolan: Geten Zlateh

I den här resursen finns sagan om Geten Zlateh i en bearbetad version för förskolan. Det är en judisk saga och den bifogade handledningen ger förslag på hur man tillsammans med barnen kan bekanta sig med judisk kultur, judiska företeelser och om judiskt liv förr i tiden.