En läsaktivtet som sammanfattar förståelsen av innehållet av texten och som också kan fungera som diskussionsunderlag i grupp presenteras i detta resursmaterial.
Arbetsgång
Efter läst text får eleverna följande instruktioner:
1. Tänk dig att du är en av karaktärerna i boken.
2. Fortsätt och avsluta meningarna:
Jag är …
Jag tycker …
Varför …
Jag borde …
Jag önskar …
3. Välj ut en bestämd plats i boken och tänk dig att du är där.
4. Fortsätt och avsluta meningarna:
Jag är i/på …
Här finns …
Det doftar …
Jag hör ljudet av …
Jag ser …
Ladda ner en instruktion som eleverna kan arbeta efter.
De små dikterna kan användas på olika sätt.
- Sätt upp dem på väggen. Gruppera de dikter som beskriver samma personer. Låt eleverna jämföra vad de tagit fasta på och diskutera/motivera sin val.
- Läs upp dikterna och låt andra elever gissa vem det är som talar i dikten. Diskutera varför de vet att det är just denna person. Gå tillbaka och hitta textbevis tillsammans.
- Samla Varför-frågorna. Diskutera dem i grupper och försök besvara dem. Läs om den kooperativa strukturen Mötas på mitten. Jämför gruppernas svar.
- Miljö-dikterna kan efterarbetas genom att elevernas målar små tavlor eller gör andra illustrationer till sina eller till varandras dikter. Frågan att besvara är: Vilken illustration hänger ihop med vilken dikt?
Här hittar du fler resursmaterial kring läsning på Malmö delar:
- Resursmaterial, Läsning – Boktrailer
- Resursmaterial, Läsning – Femrading
- Resursmaterial, Läsning – Parläsning
- Resursmaterial, Läsning – Boksamtal
- Resursmaterial, Läsning – Bokens framsida – före läsningen
- Resursmaterial, Läsning – Bokens framsida – under eller efter läsningen
- Resursmaterial, Läsning med flerspråkiga elever – Högläsning
- Resursmaterial, Läsning med flerspråkiga elever – Läsning på elevens starkaste språk
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.