Gå direkt till innehållet

Sökning på 'femrading'

9 träffar

LÄSNING – FEMRADING

Att kunna sammanfatta innehållet i text är en av de viktigaste lässtrategierna att behärska. I detta resursmaterial får du förslag på hur dina elever kan träna denna lässtrategi genom att skriva en st...

LÄSNING – BOKSAMTAL

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi...

LÄSNING – PARLÄSNING

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi...

LÄSNING – BOKENS FRAMSIDA – FÖRE LÄSNING

En viktig lässtrategi är att förutspå innehållet i texten. Det kräver att läsaren aktiverar sina förkunskaper, börjar tänka och förbereder sig. Detta resursmaterial presenterar hur man kan arbeta med...

LÄSNING – BOKENS FRAMSIDA – UNDER ELLER EFTER LÄSNINGEN

En viktig lässtrategi är att skapa inre bilder av innehållet i en text. Dessa bilder behöver inte endast vara  föreställande utan kan också ge  uttryck för känslor, stämningar och annan förståelse av...

LÄSNING – JAG ÄR … – DIKT

En läsaktivtet som sammanfattar förståelsen av innehållet av texten och  som också kan fungera som diskussionsunderlag i grupp presenteras i detta resursmaterial.   Arbetsgång   Efter läst t...

LÄSNING – BOKTRAILER

Att omvandla förståelsen av innehållet i en skönlitterär bok till en boktrailer är kreativt men framför allt en kognitivt krävande uppgift. Med rätt stöttning kommer eleverna att utveckla flera förmåg...

LÄSNING MED FLERSPRÅKIGA ELEVER – LÄSNING PÅ ELEVENS STARKASTE SPRÅK

Forskningen ger belägg för att tillgång till skrift och engagemang för läsande och skrivande främjar litteracitet. Att maximera tillgång till skrift och läs- och skrivengagemanget hos flerspråkiga ele...

LÄSNING MED FLERSPRÅKIGA ELEVER – HÖGLÄSNING

Forskningen ger belägg för att tillgång till skrift och engagemang för läsande och skrivande främjar litteracitet. Att maximera tillgång till skrift och läs- och skrivengagemanget hos flerspråkiga ele...